Komorní výstava představuje dílo významného florentského malíře Andrea del Sarto (1486–1530), jehož obraz Madony s dítětem ze zámku v Opočně byl v nedávné době restaurován Šárkou a Petrem Bergerovými. Technologický průzkum díla spolu s uměleckohistorickým studiem Jany Zapletalové z Univerzity Palackého přinesly nové a zajímavé poznatky. Starý štítek na rubové straně obrazu uvádí, že byl vytvořen del Sartem pro jeho přítele obchodníka Giovanniho di Paulo ve Florencii v březnu roku 1520. Obraz  Madona s dítětem ze zámku v Opočně se dostal nejpozději roku 1807 do sbírek šlechtického rodu Colloredo-Mansfeld a od té doby zdobil interiéry rodových sídel v Döblingu, Praze a Opočně. Dlouhou dobu však byl považován za kopii – ostatně del Sarto náležel mezi jedny z nejčastěji kopírovaných umělců. Vždyť i k opočenské Madoně se dochovalo celkem 34 kopií! Restaurování  dalo vyniknout některým vysoce kvalitním a malířsky živým místům jinak značně zničené malby, rehabilitovaly tento výjimečný obraz a umožnilo jej zařadit zpátky mezi díla Andrey del Sarto. Výsledky průzkumu jsou na výstavě prezentovány v podobě fotodokumentace a doprovodného textu.  K dispozici je tištěná publikace obsahující množství fotografií zaznamenávající průběh restaurování. Obraz laskavě zapůjčil Národní památkový ústav, s nímž Národní galerie navázala spolupráci a v budoucnu tak budou prezentována další vybraná díla ze zámeckých a hradních sbírek, které ústav spravuje. 

Kurátorka výstavy: Andrea Steckerová