Výstavní cyklus Nebezpečné vztahy, který začal v srpnu letošního roku obrazem Mikuláše Medka a drátěného objektu Karla Malicha, pokračuje prezentací krále Pop-Artu Andyho Warhola a zaalpského renesančního mistra Lucase Cranacha. Podle pravidel Nebezpečných vztahů je opět každý z autorů zastoupen vždy jedním dílem, které má ovšem významné postavení v jeho tvorbě i v dějinách umění.

Prvním je Dvojitá zlatá Mona Lisa, ikonické dílo Leonarda da Vinciho, kterou Andy Warhol (1928-1987) převedl v roce 1980 technikou sítotisku na plátno. Více než reinterpretace historické tradice zajímal Warhola moderní kult „Gioccondy“, která ve dvacátém století pronikla do populární kultury a získala status Superstar. V roce 1963 způsobila masové šílenství putovní výstava tohoto Leonardova obrazu po muzeích ve Washingtonu a New Yorku. Pro americká media se tehdy stala renesanční dáma stejnou hvězdou jako herečka Marilyn Monroe.

Madona s dítětem od německého malíře Lucase Cranacha (1472-1553) pochází stejně jako Leonardova Mona Lisa z první dekády 16. století. Je ukázkou zaalpské renesanční malby, která se od italské odlišovala nejen jiným pojetím perspektivy, ale rovněž inklinací k drobnopisnému realistickému detailu. Cranach, který se později stal osobním přítelem Martina Luthera a stoupencem reformačního hnutí, zanechal praxe zpodobňování Panny Marie, které se neslučovalo s Lutherovým učením.