Pozvánka na dvojitou dávku umění

Galerie města Třince Vás zve na další dvojitou dávku umění (15. 10. – 6. 12. 2015):

2 umělci (Agata Agatowska a Josef Mladějovský) / 2 výstavy (Double Story a Suprematický výprask II) / 2 prostory (knihovna a kulturní dům) / 2 vernisáže v jeden den (čtvrtek 15. 10. od 17 a 18 hodin)

Agata Agatowska: Double Story

Galerie města Třince (v kd), vernisáž výstavy se uskuteční ve čtvrtek  15. 10. v 17 hod.

Agata Agatowska se narodila v roce 1976 v Osvětimi. Vystudovala AVU ve Wrocławi (2001) a AVU v Düsseldorfu (2012). Autorka 13 samostatných výstav, účastnila se více než 50 skupinových výstavách v Polsku, Německu, Velké Británii a USA.  Je laureátkou Ceny města Osvětimi v oblasti kultury (2013); Ceny Darmstädter Sezession (Darmstadt, 2008); Grand Prix Bienále mladého umění Rybie Oko 5 (Baltická galerie současného umění, Słupsk, 2008). Žije a pracuje v Osvětimi a v Kolíně nad Rýnem.

V Galerii města Třince bude realizována druhá část projektu Infinity – Shadow of the Hand / Nekonečno – Stín ruky, který byl zahájen v Bielské BWA v Bielsku-Bialé.  Tento projekt doplní i sochy z jiných cyklů. Proto byl vybrán  název výstavy Double Story (dva příběhy, dvoje vyprávění).

V projektu Infinity – Shadow of the Hand / Nekonečno – Stín ruky sochařka realizuje řadu soch z tmelu (pryskyřice), vycházejících z plochých, prchavých stínů, které přenáší trojrozměrnou skutečnost. Socha, která byla na začátku realizace projektu vytvořena z hliníku, je ztvárněním autorčiny ruky. Agatowska v Galerii BWA v Bielsku-Biale odlila první stín ruky do pryskyřice. Další socha-stín bude vytvořena dalším odlitím stínu, který vrhá předchozí socha, tentokrát už přímo v třinecké galerii. "Tento projekt je pokusem představit pomocí sochy to, co nemůžeme plně pochopit ukončenou existenci jednoho člověka. Vztahuje se k tvaru vesmíru, nekonečnu – pojmu, který prostupuje měnící se realitu. Nemateriální tvar oddělený od podkladu začne svou skutečnou existenci. Na základě plochého obrazu byl vytvořen prostorový objekt, materiálně a reálně. Je současně stopou prostoru, ve kterém vznikl, samostatnou sochou i začátkem další. Při realizaci jsem použila světlo žárovky, díky kterému povstaly stíny. Instalace bude sbírkou konstantního světla, stínů a soch. S každou výstavou bude sbírka růst. Pojem nekonečna je roztažen na neustálý růst: počet nově vytvořených soch, počet míst – galerijních prostor, které se budou podílet na projektu a neurčitého času. Nepředvídám ukončení projektu. Samotný koncept, jako celek, mi připomíná expandující vesmír. Sochařské objekty rostou, stávají se stále větší a abstraktnější. Následuje přechod od realismu k abstrakci v jedné práci, aniž by se narušila logika nebo styl"- popisuje svůj projekt Agata Agatowska.

Výstava se uskuteční ve spolupráci s Galerií Bielskou BWA v Bielsku-Biale.

Více informací o autorce: http://agataagatowska.eu/

__________________________________________________________________________________

Josef Mladějovský: Suprematický výprask II

Galerie města Třince (v knihovně), vernisáž výstavy se uskuteční ve čtvrtek  15. 10. v 18 hod.

Josef Mladějovský (*1986, Frýdek-Místek) je ostravský umělec, absolvent zdejší fakulty umění, ateliéru malby Františka Kowolowského a držitel 3. místa v soutěži „Cena kritiky pro mladou malbu“. Mladějovský už od dob svých studií tematizuje v obrazech, reliéfech i objektech odkazy na modernistické umění, především pak na tvorbu ruského suprematisty Kazimíra Maleviče.

Autorský komentář: „Jedná se o převedení Malevičových barevných kompozic do třetího rozměru. Barvu na obrazech zastupuje tloušťka dřeva. Při výběru kompozic jsem se zaměřil na motivy křížení jednotlivých ploch, protože jsem chtěl, aby připomínaly nějaký zmutovaný kříž blind rámu, který normálně plní svou funkci zpevňování obrazu. Jde o asociaci křížení barevných ploch a kříže ze zadní strany obrazu. Taky je v tom jakási hra s duchovní rovinou Malevičových suprematistických kompozic, které vycházeli z ruských pravoslavných ikon a samy se stali jakýmisi ikonami umění. Chtěl jsem, aby v tom bylo trochu absurdity, která když se nahlídne odlehčeně, tak může být zábavná. Chtěl jsem to převést tak přísně, až to bude absurdní, protože kříže v rámech postrádají funkční význam a stávají se pouze estetickou hrou. Jakoby ty příčky napadl nějaký estetický virus a zmutoval je do nefunkčních tvarů.“

Třineckou výstavou Mladějovský navazuje na svou výstavu Suprematický výprask, která se uskutečnila letos na jaře v ostravské v Galerii Dole. Zůstává tak věrný svému dominantnímu námětovému okruhu a opět se setkáme s jeho tvorbou, jež je plná odkazů jak k suprematistickým malbám, tak i k Malevičovým úvahám obsaženým v řadě jeho teoretických textů. Série dřevěných reliéfů na bíle našepsovaném plátěném pozadí nevznikla náhodně. Mladějovský v ní věrně opakuje uspořádání jednotlivých geometrických elementů vybraných Malevičových barevných abstraktních kompozic. Klíčem pro výběr citovaných obrazů byl motiv kříže. Znak, většinou obtěžkaný řadou symbolických konotací, je zde použit jako jakási perzifláž svého prvotního symbolického obsahu – nehraje mystickou roli. Stává se tím, čím v oblasti malířství prvotně a fundamentálně zůstává. V souvislosti se zadní stranou obrazu (ta je zde fakticky prezentována) je kříž jako součást blind rámu především užitnou, podpůrnou kostrou umožňující napnutí plátna. To, co je tedy v případě plátna-obrazu prvotně skryté, slepé (blind), neviděné a bez obsahu, dostává se ke slovu v jiné explicitní roli – stává se jeho novým a ústředním sdělením. Ač se to možná nezdá, Josef Mladějovský do reliéfů zapojil i barvu, s níž Malevič pracoval. I v tomto případě jsme svědky převrácení – doposud zásadní součást všech malovaných obrazů prošla transformací a stala se skrze svou sytost či světlost faktickým limitem určujícím výšku resp. hloubku jednotlivých dřevěných elementů. Ne rám a jeho kříž, ne zadní strana, ale spolu s našepsovanou svrchní plochou obrazu se právě barva stává blind, slepou a neviděnou, přitom však hmotně přítomnou. Zbývá tedy odpovědět na otázku, vůči komu míří autorův suprematistický výprask? Domnívám se, že jsme svědky ikonoklastického ataku, který má rozbít všechna očekávání, která jsou tradičně svázána s pojmem i formou skrývající se pod označením „malovaný obraz“.

(autor textu: Martin Mikolášek)

Více informací o autorovi: http://mladejovsky.blogspot.cz/

V rámci doprovodného programu proběhne ve čtvrtek 22. 10. galerijní animace pro veřejnost k výstavě Agaty Agatowské a ve čtvrtek 12. 11. galerijní animace pro veřejnost k výstavě Josefa Mladějovského (začátek obou animací je v 17:00 a animace jsou zdarma).

Více informací o galerii: http://www.galerietrinec.cz

Událost na FB: https://www.facebook.com/events/149348178736735/