Mezinárodní umělecké hnutí Fluxus vzniklo v New Yorku kolem roku 1960. U jeho zrodu stál hudební skladatel John Cage, vedoucí koncem padesátých let kurz Experimentální kompozice na tamní New School for Social Research, který navštěvovala řada pozdějších význačných příslušníků hnutí: Jackson Mac Low, Al Hansen, George Brecht, Dick Higgins. Hlavním organizátorem Fluxu byl George Maciunas, jenž kolem sebe shromáždil skupinu umělců experimentálního zaměření pod názvem „Fluxus" (z latinského fluxus – proud, tok). Jeho umělecká představa se zakládala na znovuoživení fenoménu dada. Estetika nového hnutí preferovala minimalismus a gagovost před složitými uměleckými gesty a stavěla se proti komercializaci umění.

Z New Yorku se hnutí rozšířilo do Evropy a také do Japonska. Jeho představitelé se distancovali se od klasického vnímání umění a snažili se prostřednictvím fúze médií (intermedialita) a uměleckých disciplín – hudby, divadelního a výtvarného umění a literatury, hledat nové způsoby projevu a nové způsoby života. Pro východní Evropu jmenoval George Maciunas ředitelem (Director of Fluxus East) českého umělce Milana Knížáka.

Roku 1962 zorganizoval Maciunas ve Wiesbadenu v Německu první festival s označením „Fluxus", Fluxus – Internationale Festspiele neuester Musik, propojující hudbu a performance. Na plakát avizující tuto akci někdo připsal „Die Irren sind los…" – „Šílenci jsou na útěku…" Mnohdy šokující představení, kdy se na jevišti prováděly krátké „events", často cíleně směšné (např. tvorba máslem a vejci; holení hlavy; dekompozice klavíru na části atd.), vyvolaly pobouření u publika i v médiích. Tuto událost můžeme považovat za oficiální založení mezinárodního hnutí Fluxus, za mezník ve vývoji experimentálního umění a zároveň za moment, kdy se o Fluxu dozvěděl svět.

Výstava FLUXUS – Evropské festivaly 1962-1977 je koncipována jako interaktivní prezentace, která diváka živě provede dějinami Fluxu, a to prostřednictvím dokumentace 32 významných Fluxových festivalů. Představuje současně digitální archiv, přístupný návštěvníkům prostřednictvím iPadu. Projekt vznikl za mezinárodní spolupráce historiků umění z celé Evropy a je stále aktualizován a rozšiřován. Součástí výstavy jsou také akce „Do-it-yourself", jež může návštěvník sám aktivně provést dle Fluxových návodů