V době, kdy se okolní svět díky rozsáhlé a neustále se zrychlující komunikační síti procházející nervovými centry všech kontinentů proměnil v globální vesnici, staly se našimi každodenními virtuálními sousedy známé tváře filmových hvězd, popkulturních ikon i politických matadorů světové scény. Tam, kde měl být s nástupem masmediální komunikace prostřednictvím prvních novinových titulů rozvíjen příběh o vzdělanější a informovanější společnosti, našla si vzápětí cestu reklama a tváře (i jiné části těla) veřejně známých osobností, takzvaných celebrit. Jejich spojení s komerčním sektorem a sférou zábavy se nyní zdá být nekonečným – šperky na červených kobercích, navrhování parfémů, kolekcí oblečení i nábytku představují pouze výseč z široké oblasti produkce nového kapitálu a slávy, které se proměňují v globální trendy sledované především mladšími generacemi konzumentů.

S nástupem komunikačních platforem sociálních sítí však naše globální vesnice zažívá také nový fenomén domácích celebrit, které již nejsou stvořeny marketingovými silami zábavního průmyslu, ale silou všudypřítomnosti každodenního života v online sféře. Novými celebritami se proto stávají teenageři a teenagerky dokonale ovládající tahy makeupovým štětcem, online předvádějící své hráčské dovednosti či prostě sdílející nákupní seznamy, zážitky ze školní přestávky a víkendové party. A zatímco YouTubeři získávají miliony diváků, vrší se za jejich zády sponzorské nabídky…

Kdy a proč vznikl pojem celebrity a jak se proměnil v čase? Kdy skončila éra zbožštěných hollywoodských idolů a nastoupily YouTube celebrity ukované sociálními sítěmi? Dáváme politické hlasy spíše celebritám než názorovým lídrům a kde by byl Andy Warhol bez kultu celebrit?

Na 50. Fresh Eye programu vystoupí:

MARKÉTA ŠTECHOVÁ, mediální teoretička (FSV UK): Celebrity a politická komunikace

MATYÁŠ FRYDRYCH, project manager (Get Boost): Nová éra celebrit

ADÉLA VEDRALOVÁ, novinářka (Glanc): Novináři a celebrity

Sledujte program prostřednictvím FB události!