Petr Brožka

Clamp Satinsky mi k připravované výstavě Petra Brožky napsal: "Soubor prací Petra Brožky „To všechno odnés čas“ je inspirován stejnojmennou písní Waldemara Matušky, svým textem asociující jednu z nejobtížněji uchopitelných tezí Henri Bergsona o paměti jako virtuální koexistenci hmoty. V podobě, v níž ji zhodnocuje Gilles Deleuze, je začleněna i do ideového pozadí instalací Petr Brožky. Charakter výstavního prostoru a nejbližší lokalita hradu Zvíkova výrazně ovlivnily artikulaci a samotný výběr tématu. Expozice se skládá ze dvou instalací ve dvou místnostech. První pod názvem „To všechno odnés čas“ zpracovává téma sociálního těla, které po smrti ještě dožívá ve virtuální podobě, modifikuje přediva vztahů a významy věcí. Druhý projekt s názvem „Ta větší polovina světa“ je kuriózním mechanickým modelem vztahu světa, jehož se dotýkáme smysly a tzv. temné hmoty, jako možného producenta paměti. Vzpomínku Deleuze neumisťuje do mozku, ale vnímá ji jako existující samu v sobě rozprostřenou do webu lidského společenství. Porozumění pracím Petra Brožky většinou vyžaduje spuštěný internetový vyhledávač a dokončení recepce díla skrze kontexty z informační databáze. Na hradě Zvíkově signál není, proto lze doporučit náležitou teoretickou přípravu či přiložit několik svazků naučných encyklopedií do výletnického batohu."

Galerie na hradě Zvíkově je stálou součástí prohlídkové trasy již téměř dvě desetiletí, dosud jí však chyběl jasně artikulovaný a koherentní program. "To všechno odnés čas" Petra Brožky je jakousi "nultou" výstavou zahajující dlouhodobě koncipovanou sérii výstav současných umělců v dramaturgii Šimona Kadlčáka a Dany Balážové. Specifikem zvíkovské galerie není jenom prostředí hradu ze 13. století jako takové, ale i dopady moderní doby, které s sebou lokalita tohoto typu přináší: národní památky jsou nejrespektovanějším odvětvím kultury v očích široké veřejnosti u nás. Vystavující autoři tak mají na Zvíkově zaručenou skutečně pohádkovou, několikatisícovou návštěvnost. Konfrontovat nejlepší současné umění se z větší části nepoučeným publikem je hlavní výzvou pro oslovené umělce a zátěžovým testem nové dramaturgie.

V rámci vernisáže možná vystoupí kapela Zbygniew, nejúspěšnější polská jazz-rocková kapela působící pouze v Česku.

ŠK