vernisáž

Petra Hudcová: Snít tvary

Petra Hudcová přemýšlí o prostoru, hledá jeho interpretaci a význam, co se v něm skrývá a co objevuje. Autorka se právě vrátila z několika měsíčního pobytu v Izraeli, a v její instalaci nalezneme prvky příběhu souvisejícího s rozvojem a paradoxy architektury v této zemi.

Petra Hudcová o výstavě a své práci řekla: Mojí inspirací k práci je v několika posledních letech architektura, urbanismus a umělecká díla ve veřejném prostoru a mechanismy, které za nimi stojí. Inspirují mě tvary, jejich změny, jejich ideologický podtext. Zajímá mě příběh, který stojí za tvarem balkónu či střechy. Proces práce začínám sběrem fotografických podkladů, pozorováním města, výzkumem a kresbou. Snažím se zachytit vztahy mezi jednotlivými křivkami a tvary. Zajímá mě, jakým způsobem byl tvar použit, odkud pochází a jakým způsobem ovlivňuje vnímání jednotlivce, jaký záměr skrývá a jaké pocity a chování má nastavit. Všímám si stínů a světla. Své kresby a fotografie dále zpracovávám, kombinuji, abych nakonec mohla využít prostor, do kterého je dílo zasazeno, a které jednotlivé prvky spojuje a usazuje v čase. Často reaguji na daný prostor galerie či výstavního místa. Geometrické tvary a kompozice jsou pro mne odkazem na ideály, které měly snahu vyvolat něco, co přesahuje každodenní vnímání. Proto se mou inspirací posledních let stalo období modernismu. Zajímá mě, jakou hrají myšlenky tohoto období roli v našem časovém kontextu.

Mou volnou inspirací pro výstavu Tvary byl můj několikaměsíční pobyt v Tel Avivu a práce a výzkum architekta Eyela Weizmanna. Výzkum se snaží zjistit, jakou hraje roli architektura při používání násilí a jaký je vliv architektury při okupaci. Zaujaly mě výrazy a taktiky, které jsou používány při okupaci například procházení zdí nebo Mouse holing.* Tyto výrazy okazují na provrtávání zdmi místností a budov, vyhýbání se otevřeným ulicím a protivníkovi. Zajímá mě, kdy je prostor pouze otázkou interpretace, jak se mohou hranice měnit na základě situace a vnímání. V tomto konkrétním případě je pro architekta ulice uličkou, kdežto pro vojáka pastí a prostorem zakázaným.

Petra Hudcová (1976) studovala umění a design na Brighton College of Technology, v holandském Utrechtu, bakalářský titul umění získala na Leeds Metropolitan University. Magistrem krásných umění se stala na Central St. Martin´s College of Art & Design v Londýně. Nepatří tedy k žádné uznávané sochařské nebo prostorové škole u nás, již bychom dokázali snadno rozpoznat jako Zeithammlovu minimalistickou nebo figurální od Hendrycha či Gabriela. Do své práce autorka vnáší jiný druh uvažování, koncept pohledu zvenčí, odjinud, potkala jiné lidi, příběhy a zkušenosti. Její empirie je globální, zabývá se tématy, jež se z lokálních stávají univerzálními: například problémem nepřátelských a zle pokroucených vztahů mezi Izraelem a Palestinou žije svět už desítky let. Petra Hudcová se vyjadřuje materiály obyčejnými, patří mezi ně fotografie, papír, dřevo, plexisklo…, ale v součinnosti s prostorem jsou výsledky neobyčejné.  Martina Vítková

* Mouse holing je taktika používaná v městském válčení. Vojáci si vytvořili přístup do sousedních místností nebo budov odstřelováním nebo tunelováním přes zeď. To zabraňuje střetům v otevřených ulicích, kde se postupující pěchoty mohou snadno stát terčem kulometné střelby.