Výstava je pořádána s cílem představit současné slovenské umění. Koná se v rámci výročí sta let od vzniku samostatného Československa.

Jak již napovídá samotný název, cílem výstavy je představit české veřejnosti současnou podobu a specifika slovenského umění. Při reflexi dnešní doby, jejích politických a sociálních problémů, se v současné slovenské umělecké tvorbě využívají kritické a analytické přístupy a umělci navzdory globalizačnímu trendu dávají přednost lokálním kódům. V tomto případě stojí v pozadí výstavy Tatry a Tatrmani.

 Na jedné straně spatřujeme Tatry, hory a symbolicky slovenskou krajinu, a na straně druhé ironický, humorný a sarkastický pohled na dnešní dění prostřednictvím postoje komedianta, šaška – jednoduše Tatrmana.

Díla vyobrazují stylizované a geometrické vrcholy, na nichž se vznáší sochy a dekonstruktivní schémata v podání Jána Vasilky. Následují mohutné skulpturní masy s označenými horolezeckými cestami od Štefana Papča (Centralní pilíř, 2014, Devátá vlna, 2015) a přepis alpinistické větrovky do dřeva (Větrovka/Anorak, 2015). Podpůrnou linii tvoří vertikály Marka Kvetana („vzhůru k výškám“), které metaforicky představují potřebu hromadění – vrstvení stoliček na sebe, sloup z nedělních talířů (Big Plates, 2016) a nakonec vlastní žebřík Stana Masára vyobrazující, kam se to dá dotáhnout na společenském žebříčku (Vyššie, 2013). Slovenskou hornatou krajinu vyobrazují i objekty Jaroslava Kyši v podobě vznášejícího se kamene v kovovém rámu (Dávid, 2016). Dále výstavu dokreslují myslivecká trofej „mrtvého“ muflona zavěšená hlavou dolů (Trofej II, 2015) a koláže vzpomínek Lucie Tallové z fotografií krajiny a lidí, doplněné kameny, mechem a černým akrylem (Druhý archiv 2017, More 2015, Black Series 2016-7).

Vzájemné vztahy českého a slovenského umění komentuje Stano Masár v interaktivní instalaci „CS Art Today“ (2018). Jedná se o 100 piktogramů děl současných českých a slovenských umělců a umělkyň od M. Adamčiaka a Z. Baladrána až po M. Zeta a J. Želibskou. Návštěvníci si mohou sami na magnetické tabuli vyskládat vlastní černobílou kolekci 30 nejlepších děl.

Globální a kritičtější pohled na svět na dnešní Slovensko uvede Erik Binder v instalaci vytvořené z výstražných trojúhelníků s ohnutým dvojitým křížem a v performativním videu s neustálým putováním pneumatik a hledáním cesty „když na cestě záleží“ (Pneumatrix 2016). Na vše z vrchu dohlíží plátno Michala Černušáka, na němž jsou vyobrazena bývalá socialistická sídliště zatopená v minulosti a kde současně nastupují developeři. Cílem přestavby je změnit sídliště tak, aby nezůstal kámen na kameni v „kameňákově“ (Eastern Developer Akryl 2018).   

Kurátor výstavy:

Vladimír Beskid

 

Vystavující umělci:

Erik Binder

Michal Černušák

Marek Kvetan

Jaroslav Kyša

Stano Masár

Štefan Papčo

Lucia Tallová

Ján Vasilko

Výstava se koná ve spolupráci se Slovenským institutem Praha a Českým centrem Bratislava.