Zuzana Kubelková, Biorytmy / Biorhythm, 2017, Foto: Gabriel Urbánek

České ateliérové sklo nikdy netrpělo nedostatkem mladých výrazných osobností a talentů, což je dáno i jedinečnou státní vzdělávací strukturou, která na světě nemá obdoby. Spíše výjimečně se však z nadějných studentů, jež v krátkém časovém úseku zazáří jako komety na několika skupinových výstavách či soutěžích, zrodí stálice. K tomu je totiž jen nadání málo, stejně jako k životu nestačí pouze snít.

Zuzana Kubelková (*1987) získala sklářské vzdělání na severu Čech. Po uměleckoprůmyslové střední škole v Železném Brodě, kde absolvovala obor lisování skla, pokračovala ve studiu na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem v ateliéru doc. Ilji Bílka a absolvovala též několik zahraničních stáží. Od roku 2007 se účastní rozličných výstavních projektů, první ocenění za svou práci získala již po dvou letech. Uspěla v prestižních českých soutěžích s mezinárodní účastí: Cena Ludwiga Mosera (čestné uznání), Stanislav Libenský Award (druhé a třetí místo). Nedávno získala hlavní cenu v soutěži Young Glass 2017 v dánském Ebeltoftu. V její tvorbě nalezneme jak designové návrhy, tak konceptuální výtvarná díla – osobitá, rozpoznatelná, svá.    

Rodačka ze Strakonic sklo vnímá jako materiál, jenž umělci slouží stejně jako staviteli malta a cihly. Nic víc, nic míň. Je médiem, jehož prostřednictvím vypráví své v čase i prostoru proměnlivé chemické romance. Tvoří dynamické sklo, experimentuje, fúzuje je s jinými látkami, analyzuje a zkoumá jako lékař pacienta – racionálně, ale s empatií. Pracuje s ním tak, jako by vedla rozhovor bez pozlátek a zdvořilostních frází. Vznikají tak interaktivní umělecká díla sui generis, jež vzbuzují emoce a provokují zájem bez toho, že by se divákovi podbízela. A to je výsostná hodnota, která v současném výtvarném umění vůbec není běžná.

Petr Nový

kurátor Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou

kurátor Galerie Kuzebauch