Provokativně nastavené spojení současného umění a současných technologií vytváří možnost zažít v rámci výstavního projektu povahu vztahu umělé inteligence k jednotlivci a povahu rozdílu mezi praxí umělé inteligence a praxí, která na druhé straně rozvíjí myšlení svobodné a vynalézavé, jehož doménou je umění.

 

Možná se dozvíte něco o české výtvarné scéně, a o tom, jak vypadá očima umělé inteligence, mnohem více se ale dozvíte o umělé (či umělecké?) inteligenci jako takové. Můžete se těšit na cirkus atrakcí nebo jarmareční obludárium, na syntetické avatarky a generované umění, na hučící stroje a zbořené mýty. Výstava připravená kurátorským kolektivem kolem ScreenSaverGallery probíhá v rámci dlouhodobého cyklu MeetFactory Jiné poznání

 

ScreenSaverGallery (Trnková, Javůrek, Meixnerová) je subjekt, kterému je vlastní rámec experimentování s výstavními kontexty a diváckou recepcí. Tyto principy nyní přenáší na plochu fyzické galerie, a na téma umělé inteligence.

 

Výstavě předcházelo důkladné zorientování se v oblasti galerijní prezentace fenoménu umělé inteligence, od výstupů vytvořených samotnou AI po umělecká díla umělců-lidí, kteří AI využívají ve své tvorbě, a vyhodnocení prezentačních strategií vůči publiku. Je zjevné, že u výstav zaměřených na AI se objevuje jistá didaktičnost, pomocí které se snaží představit umělou inteligenci divákům, v rámci výstav dochází k opakování děl, kladou vysoké nároky na diváka ve smyslu vstřebávání doprovodného textu.

 

Rozhodli se proto začít od píky a pro přípravu sesbírat vlastní dataset (soubor vizuálních dat, ze kterých se AI učí), na něm vyškolit vlastní AI, a obsadit několik významných českých umělců do produkční role (jindy vlastní stroji). Cílem je přiblížení umělé inteligence divákovi jasně, srozumitelně a zážitkově, jejími vlastními prostředky. 

 

Výstavou jsou kladeny základní (nebo zásadní?) otázky: Jaká je role umění v prostoru definovaném současnými digitálními technologiemi a umělou inteligencí? Jaký je vztah umělé inteligence a „umělecké inteligence“ – inteligence, která je uchovávána a rozvíjena v rámci umělecké praxe? 

 

A má umělá inteligence smysl pro humor?

 

Východiskem pro výstavu je tzv. dataset, obrovská databáze obrazového materiálu, prostřednictvím kterého se čeští umělci, umělkyně a umělecká uskupení sebeprezentují na internetu v rámci vlastních veřejně přístupných webových stránek nebo blogů (poloveřejné nebo soukromé platformy sociálních sítí zde stojí mimo pole našeho zájmu), a jsou veřejnosti přibližováni skrze Artlist – největší tuzemskou on-line databázi současných umělců. Tato portfolia skýtají zvídavé umělé inteligenci dohromady přes půl milionu digitálních fotografií a obrazů. Stačí to na to, aby si umělá inteligence vytvořila obraz o současném českém umění, a dovedla jeho výstupy napodobit? 

 

kurátoři: ScreenSaverGallery

realizace: Jana Bernartová, Vilém Duha, Andreas Gajdošík, Aimee Zia Hasan, Vladimír Havlík, Tomáš Javůrek, Marie Meixnerová, Matěj Smetana, Petra Ševců, Barbora Trnková

technické řešení: Tomáš Javůrek, Kamil Jeřábek, Jaromír Pražák

architektura výstavy: Jan Tomšů