V návaznosti na svou výstavu Vysoká přehrada: Moderní pyramida v Galerii VI PER přednese Ala Younis příspěvek, po němž bude následovat diskuse s kurátorem výstavy Rado Ištokem. Autorka v ní představí mimo jiné také soubor svých nových děl, který vznikl přímo pro tuto výstavu. Vysoká přehrada (Rudá růže) se zaměřuje na dvě různé verze celovečerního filmu egyptského režiséra Júsufa Šahína, který byl uveden jako první koprodukce Sjednocené arabské republiky a Sovětského svazu a měl sloužit k propagaci výstavby Vysoké asuánské přehrady v 60. letech. Umělkyně použije ukázky z filmu, který byl nakonec prezentován veřejnosti, a srovná je s jeho trezorovou verzí, a krom toho ukáže také další materiály, které poodhalují utváření různých režimů pravdy prostřednictvím zásahů do filmového scénáře ze strany úřadů pro propagandu.

 

Nová díla realizovaná pro tuto výstavu, mezi než patří například i model katamaránu Přítel Núbie (2020), vycházejí z československé účasti na mezinárodní kampani UNESCO za záchranu památek Núbie. Katamarán, který sloužil jako plovoucí základna pro pět československých výprav do Núbie, navrhl kapitán lodi Milan Hlinomaz a byl sestaven v holešovických loděnicích z odložených vojenských pontonů, což poukazuje na paralely mezi archeologickými a vojenskými výpravami. Anekdoty z Hlinomazovy knihy Plavba za hieroglyfy (1967) také inspirovaly novou sérii výšivek.

 

Harmonogram:

18.00 Ala Younis: Vysoká přehrada, performativní přednáška

18.45 Ala Younis a Rado Ištok, diskuse

19.15 otázky publika

 

Ala Younis je umělkyně zaměřující se na umělecký výzkum, která působí v Ammánu v Jordánsku. Původně vystudovala architekturu. Její praxe zahrnuje také kurátorství, filmovou, redaktorskou a vydavatelskou činnost. Její projekty se zabývají kolektivními zkušenostmi, které se odrážejí do těch osobních. Zkoumá archivy, jejich hru se slabými místy a také to, jakým způsobem jejich mezery a omyly mohou manipulovat naši představivost. Její práce byla představena na mnoha samostatných výstavách po celém světě, a dále také na bienále v Istanbulu a Kwangdžu (Korea), na New Museum Triennial a její dílo Plan for Greater Baghdad (2015) mělo premiéru na hlavní výstavě 56. benátského bienále. V roce 2013 kurátorovala první kuvajtský národní pavilon na 55. bienále v Benátkách. Je spoluzakladatelkou vydavatelské iniciativy Kayfa ta a členkou dozorčí rady Forum Expanded při Berlinale a také členkou Akademie der Künste der Welt v Kolíně nad Rýnem.

 

Rado Ištok je kurátor, publicista a editor žijící ve Stockholmu. Je kurátorem projektu evropské spolupráce 4Cs: From Conflict to Conviviality through Creativity and Culture v umělecké kolonii Nida při Akademii umění ve Vilniusu. Je také vedoucím projektu Spaces of Care, Disobedience and Desire (2018–2020), diskurzivní výzkumné platformy, na které spolupracuje s Marie-Louisou Richards a Natálií Rebelo a která je podpořená ze zdrojů pro umělecké bádání Královského institutu umění ve Stockholmu. Mezi jeho nedávné výstavy patří Spectral Forest, Nida Art Colony, Litva (2020); Jacqueline Hoàng Nguyễn: Black Atlas pro Július Koller Society v Bratislavě (2019); či Liquid Horizons pro tranzit.sk v Bratislavě (2019). Redigoval například publikace Crating the World (s Jacqueline Hoàng Nguyễn, Athénée Press, 2019), e-publikaci Dwelling on the Threshold (Nida Art Colony, 2020) či Decolonising Archives (L’Internationale Online, 2016).

 

Událost proběhne přes platformu Zoom, registrace zde.