Prostřednictvím díla Voyeur XXI reflektuje původem ukrajinská umělkyně Alena Kolesnikova skutečnost, že doba, ve které jsme se ocitli, je vesměs dobou vizuální. Jsme neustále vybízeni dívat se a poznávat okolní svět především v jeho vizuální podobě. Alena si na této situaci všímá určitého voyeristického aspektu. Možnost sledování a pozorování lidí, míst a událostí v anonymním bezpečí virtuálního prostoru v nás probouzí zvědavost a touhu dívat se, aniž bychom přitom byli sami viděni. Dílo, které odkazuje také k dalšímu projektu s voyeuristickou tématikou – Jennicam (1996–2003) americké umělkyně Jennifer Kaye Ringley, nás tak vybízí k nahlédnutí do fenoménu voyeurismu v současnosti a ke kontemplaci pojmů intimity, mezilidských vztahů a jejich budoucnosti v době ovlivněné moderními technologiemi.

 

Alena Kolesnikova (*1997) je studentka Centra audiovizuálních studií na Filmové a televizní fakultě múzických umění v Praze. Má za sebou výstavy v domácích galeriích (GAMPA, Fotograf Gallery), ale také účast na zahraničním festivalu Video Arte Faenza v Bogotě. Ve své volné tvorbě se zabývá především otázkami vizuality, intimity, propojení, ale také odpojení jedince od společnosti, a konečně vlivem médií na fungování člověka a jeho způsoby přemýšlení.

 

kurátoři: Svatava Doubková, Ondřej Staněk, Robert Spurný, Luisa Pavlíková

 

Výstava je součástí cyklu výstav Začít vidět připraveného studenty Teorie interaktivních médií v Brně.

 

Našimi partnery jsou: MUNI, PAF, Ministerstvo kultury, Statutární město Olomouc, Olomoucký kraj, Ineral, jlbjlt, Artmap, Kožené věcičky.