Jolana Havelková, Básně z dálnice, 2021, Galerie Vltavská. Foto Ondřej Besperát

Výstava nazvaná Básně z dálnice je výběrem z obsáhlejší sbírky sloganů, které si Jolana Havelková zaznamenávala při cestách Českou republikou. Zachycuje proměnu jazyka copywriterů, kteří píší hesla pro billboardy, v období ohraničeném světovými zvraty ve společnosti: krizí finanční v letech 2008–2009 a krizí pandemickou (2020–2021). Slogany tvoří vizuální i obsahovou stránku plochy.

 

Texty na billboardech obvykle vybízejí ke změně života nebo k uskutečnění nejrůznějších snů a motivují ke koupi nějakého produktu či k ochraně majetku a zdraví. Absencí předmětu reklamy se tato přivlastněná hesla stávají hrou se slovy. Poskytují téměř bezbřehý prostor pro imaginaci, vybízejí k zamyšlení nad obsahem a smyslem textů, které nás léta obklopují.

 

Vizuální podoba Básní z dálnice se stala podkladem pro rétorickou performanci Davida Dvořáka a Tomáše Jeřábka.

 

Tento projekt byl vybrán odbornou porotou k realizaci z otevřené soutěže projektu Galerie Vltavská. Galerie Vltavská vznikla spoluprací Dopravního podniku hlavního města Prahy a Galerie hlavního města Prahy v rámci programu Umění pro město jako prostor pro dočasné umělecké intervence.