Úchvatná filmová esej z Národního parku Grand Teton (Wyoming, USA) propojuje filozofický pohled Davida Abrama a vytříbenou citlivost filmařů Emmy Davie a Petera Mettlera na místa, kde se společně setkávají lidé a zvířata. Jitříme své smysly, abychom se vnořili do takzvaného „světa přírody“ – který stejně tak pozoruje nás jako my jej. Losí samci bojují svým parožím, a tělo šneka se stává krajinou – film nespočtem svých senzorických nástrojů zkoumá naši provázanost s tímto „více než lidským světem.“

 

Krásné, překvapivé, a občas i matoucí záběry doprovázené podmanivými zvuky větru, vody, slov a zvířecích skřeků, se linou kontemplativním tempem, který odmění trpělivé diváky.

 

“Název filmu „Stát se zvířetem“ je převzatý z Abramovy poslední knihy (2017), která sama čerpá z eseje publikované v knize Tisíc plošin: Kapitalismus a schizofrenie,Gillese Deleuze a Félixe Guattariho. Ta pojednává o alternativním modelu vztahu, který dovede rozložit individuální identitu subjektu, a umožňuje otevřenost Jinému.

V této třetí iteraci tohoto názvu a koncepce se Davie a Matter konkrétně zaměřují na svou oblíbenou technologii: film. Jakou roli hrají ve vztahu člověka s mimolidským naše technologie pro snímání obrazu? Autoři tedy poukazují na rozporuplnost vidění skrze objektiv. Ačkoliv přiznávají kritiku, která kameru chápe jako technologii zakládající se na oddálení a vykořisťování, filmaři se v jejich díle zároveň tážou po schopnosti objektivu stimulovat lidské smysly, a tím umožnit člověku „stát se zvířetem.“

~Jill Glessing, časopis Point of View~

 

Připravila nadace Agosto Foundation v rámci filmových projekcí a diskuzí na téma budoucnosti, přírody, krajiny, společnosti, umění, ekologie a entropie.

 

Děkujeme kinu Ponrepo