Na výstavě můžeme vidět portrét českého choreografa, umělce a herce Yemiho A. D. Huber zkoumá v rámci sérii portrétů “The First” (“Prvenství”) dopady historického a systemického rasismu na členy nynější africké diaspory. Ještě dnes je možné být “prvním černochem či první černoškou”, který/á dosáhl/a úspěchů v určitých oborech, na určitých místech, nebo který/á se do dané země přistěhoval/a jako “první”. Na tuto skutečnost se snaží umělkyně se švýcarsko-haitskými kořeny, momentálně působící ve Finsku, poukázat. Zkoumá rozličnou diasporickou historii a kontextualizuje jejich toky s přihlédnutím ke strukturálnímu klimatu konkrétních zemí. Yemi A. D. je se svými nigerijsko-českými kořeny v jejím díle chápán jako onen “První”. Má za sebou velice členitou životní zkušenost, kterou lze v souvislosti s jeho pozicí prvního veřejně známého černošského umělce v České republice chápat jako průkopnickou. Do sérii portrétů Sashy Huber “Prvenství” jsou zatím zařazeny kromě Yemiho A.D. tyto čtyři osobnosti: Rosa Emilia Clay (1875-1959), první Afričanka, která získala finské občanství ve Finsku (2017), James Baldwin (1924-1987), autor a první černoch ve švýcarském Leukerbadu (2018), Jani Toivola (1977- ), první černý poslanec ve Finsku (2011-2019), Edmonia Lewis (1844-1907), první černoška v Římě od roku 1866 (2019).

 

Sasha Huber si vytvořila v rámci své práce vlastní metodiku, všechny portréty jsou vytvářeny sešívací pneumatickou pistolí. Tuto „pistoli“ Sasha Hubert používá s vědomím jejího symbolického významu jako zbraň a zároveň nabízí potenciál k novému nastavení nerovnoměrné dynamiky výkonu. Když Huber začala pracovat se sešívačkou, šlo spíše o „střelbu zpět“, kde umělkyně použila „zbraň“ jako způsob obrany a reakce na nespravedlivou historii jako v projektu „Shooting Back“. Brzy poté Sasha Huber začala využívat svou energii jinak, začala zobrazovat ty umlčené, ty zasažené kolonialismem, z minulosti až do současnosti, tak se stalo u série 13 portrétů „Shooting Stars/Zastřelené hvězdy”, které jsou vystavené formou videa a umístěná naproti stop-motion záznamu odkazujícímu na sérii “The First“. Šití se stalo symbolicky sešíváním ran a zviditelněním ran současně. U této konkrétní série umělkyně vyšívá portrét na černé akustické desky, které se obvykle používají ke ztlumení zvuku, tedy k umlčení.

 

“Prvenství” od Yemiho A.D.

Být prvním ve městě má mnoho různých důsledků. Lidé si vás všímají jako prvního, také vás jako prvního soudí, někdy se vás nejprve bojí a často se vám nejprve vyhýbají. Když se poprvé stanete nejlepším v něčem jiném než ve své barvě a porazíte konkurenci, uslyšíte tvrzení jako například „dostal to, protože je černý“. Zcela jistě se chcete tohoto typu argumentů zbavit, takže pracujete o to tvrději. Chcete jít vpřed a ujistit se, že rozdíl mezi vámi, vaším výkonem, tvorbou nebo kvalitou a těmi ostatními, je příliš velký na to, aby byl ignorován. A pak zas jen čekáte, až uslyšíte, co říkají tentokrát.

Pracovat dvakrát tak tvrdě za polovinu je vyčerpávající. Ale naštěstí na místech, jako je Česká republika, nemusí změna trvat celý život. Od 80. let, kdy jsem se narodil, se Praha vyvinula v kosmopolitní křižovatku východní a západní kultury a příležitosti, které jsem během svého života získal, byly bezprecedentní. Nyní, o 38 let později, v době pandemie a sociálních nepokojů, bychom měli já a ostatní První najít nový pohled na toto slovo. Vyrůstat jako první je dobrodružný trénink a nejcennější zkouška života, která vás připraví na spoustu věcí. Ale být prvním není otázka barvy, ale otázka myšlení. Jsi první, kdo vystoupuje z řady, říká nepopulární pravdu, nebo kráčí nezmapovanou cestou? Můžeš. A pokud chceme být strůjci své vlastní dobré budoucnosti, musíme odvahu být PRVNÍ najít uvnitř sebe.

 

Sasha Huber (*1975) je vizuální umělkyně švýcarsko-haitského původu, narozená ve švýcarském Curychu. Žije a pracuje ve finských Helsinkách. Její práce se primárně zabývá politikou paměti a sounáležitosti, zejména ve vztahu ke koloniálním pozůstatkům, které zůstaly v prostředí. Citlivě reaguje na jemná vlákna spojující historii a současnost, pracuje s výkonnostními intervencemi, videem, fotografií, publikacemi, grafickým designem a archivním materiálem. Objevila také nastřelovací pneumatickou pistoli jako nástroj schopný produkovat vizuálně poutavá díla, která funguje zároveň jako symbolická zbraň a nabízí potenciál k opětovnému projednání nerovnoměrné dynamiky síly. Je držitelkou magisterského titulu v oboru vizuální komunikace na University of Art and Design Helsinki a provádí doktorský výzkum na katedře umění na Aalto University v Helsinkách.

 

Petri Saarikko (*1973) je helsinský umělec a designér. Ve svých site-specific instalacích kombinuje společenský komentář se svou prací designéra a svým zázemím v nových médiích. Jeho práce má vysoce performativní povahu. Saarikko se nevyhýbá ani provokaci. Často zpochybňuje myšlenky národní identity, uměleckého autorství nebo oficiálních politických diskurzů tím, že mění jejich kontext a ukazuje tak skutečnou umělou povahu těchto jevů. Jeho práce se snaží odhalit mocenské vztahy, vytváří prostor pro individuální vyprávění a zaujímá stanovisko ve prospěch rovnosti. Saarikko pravidelně spolupracuje se svou partnerkou Sashou Huber-Saarikko.

 

Yemi Akinyemi Dele (*1981) je choreograf, kreativní producent, moderátor, multidisciplinární umělec, vyslanec dobré vůle pro Českou republiku. Je spoluzakladatelem tanečního studia Dance Academy Prague, zakladatelem a šéfem jedné z nejúspěšnějších live marketingových agentur v Evropě JAD Productions a tvůrce celosvětově uznávaných kampaní a eventů pro Mercedes-Benz, adidas Originals nebo Google. Yemi žije střídavě v Praze a v Los Angeles, kde řadu let pracoval s producentem Kanye Westem a stál za vystoupeními v Saturday Night Live nebo MTV Video Music Awards. Dnes se věnuje kompletní kreativitě projektů, od konceptu až po realizaci. Připravuje konference, eventy, módní přehlídky i turné. Pro světové značky dodává digitální obsah, videa nebo projekce, o kterých mimo jiné přednáší po celém světě. Věnuje se tématům udržitelného rozvoje nebo elektromobility. Mezi jeho poslední úspěšné projekty platí diskusní platformy Anti-Panic Platform a Moonshot Platform.