Výstava Contrapasso tématizuje relativitu lidské svobody a volného pohybu. Formálně půjde o performativní modelovou situaci v galerijním prostoru kombinující interaktivní instalaci s procesualitou performativních forem v podobě vybraného modelu kontroly pohybu.

Důležitým inspiračním zdrojem je Božská komedie Danta Alighieriho. Název výstavy odkazuje k Infernu, první části rozsáhlého literárního díla, kde je contrapasso chápáno ve smyslu trpět opak. Každému zlo-činu (hříchu) náleží odpovídající trest, ten je opačného charakteru než čin samotný. Nejde pouze o odplatu vyšší moci, ale spíš o naplnění osudu svobodně zvoleného člověkem během života.

Umělec si pohrává s motivem svobody, (ne)možností volně se pohybovat a volit si svou vlastní cestu. Nosným prvkem výstavy se zdá být relativita významu těchto výrazů. Jsme svobodni pouze do určité míry a naše svobodná volba se pohybuje ve vymezeném rámci. Pokud nastavené hranice a pravidla porušíme, následuje trest. Naopak, pokud přijmeme určitou míru nesvobody, můžeme se volně pohybovat vyznačeným směrem.

Výstava Tomáše Hodbodě pravděpodobně nepřináší obsahově, ani formálně nic nového, nabízí ale letmou možnost zamyslet se během chůze vratkou instalací, jíž snad skutečně povede elektrický proud.

 

Tomáš Hodboď (1978) je absolventem FaVU VUT v Brně, ateliéru Performance Tomáše Rullera (2005-11). Ve své tvorbě se věnuje především zkoumání hranic mezi tradičním obrazem, video artem a živou akcí. Stírání hranic je charakteristické i pro jeho kurátorskou činnost, ve které jde především o moment dialogu: kurátor – kurátor, umělec – kurátor, umělec – umělec, napříč celou formální škálou výtvarného umění. Tomáš Hodboď se živí sbíráním ovoce a květin.

http://tomashodbod.net/

 

Ignác Rejsek, kurátor