ENTROPA (model) s podtitulem „stereotypy jsou bariéry, které je třeba odstranit“, vznikla na výzvu vlády ČR v rámci předsednictví ČR v Radě Evropské unie v roce 2008 a v jejíž budově v Bruselu byla vystavena ve své skutečné velikosti 16,4 x 16,5 metrů. Její odhalení v prvních lednových dnech roku 2009 vyvolalo řadu protestů a stížností některých členů EU. Na vzniku díla se podílel také Krištof Kintera* a Tomáš Pospizsyl.

 

„Jednotlivé státy ve skládačce EU reprezentují neexistující umělci. Mají svá jména, uměle vytvořené identity a někteří vlastní webové stránky…A to, že to dělalo dvacet sedm lidí, je opravdu součást konceptu. Je to součást hry na velké umění, je to součást hry na umění, které je jakoby politicky nekorektní. O žádné české instalaci se v Bruselu nikdy nemluvilo a najednou se ví o tom, že Česko je předsednickou zemí. I kdyby nic jiného, i tohle je pozitivní…“

(Právo, 15. 1. 2009)

 

„Je nám líto, že jsme urazili jednotlivé národy, naším záměrem nikdy nebylo kohokoliv urazit“

 (The Times, 16. 1. 2009)

 

„Víte, co bylo v Entropě na místě Velké Británie? Nic, prostě chyběla. Ale váže se k tomu jedna vtipná historka. Asi před pěti lety jsem byl pozvanej na britskou ambasádu na soukromý oběd, kterého se zúčastnil tehdejší premiér Cameron. Byla to sranda. … A přinesl jsem mu dárek. Vzal jsem prázdný rámeček ze stavebnice od letadýlek, asi 10×10 centimetrů a nastříkal na modro jako Entropu. Dal jsem mu ho se slovy: „Tohle je Váš obrovský příspěvek k integraci Británie do EU“. Strašně se smál. Asi půl roku na to jsem mluvil s velvyslankyní, která u něj byla, a ta mi řekla, že ho má v pracovně nad stolem. Ale samozřejmě fakt brexitu je velice vážná záležitost, a to zejména pro státy blíž Rusku. Putin musel slavit jako šílenej.“

(Hospodářské noviny, 4. 11. 2016)

 

KITY, 1992–93 (Ježíš Kristus, Mrtvá znásilněná žena) 

„Moje úplně první velká výstava byla v Praze a jmenovala se Umělí. (Galerie Václava Špály, 1993) Hrál jsem si se slovy umění a umělí. Nemyslím, že by moje práce byla nějakou formou terapie. Existujou lidi, který se zavřou ve svých ateliérech a tam si vylívaj srdce. To já si prostě vezmu něco do hlavy a udělám to. Dává mi to spíš možnost, jak se zabavit než jak naplňovat nějaký vnitřní potřeby. Jestli jde ale o nějaký vnitřní přetlak, pak je to pravděpodobně vztek.“  

(The New Presence, léto 2005)

 

„Jsou to archetypy, lidské role v lidském světě. Charakteristiky si nechám sám pro sebe. Umělecké dílo není vtip, působí najednou v několika rovinách. Tohle jsou normálně modelované sochy, ovšem rozložené. Divák musí hádat, jestli to už je nebo není konečná podoba sochy. Co by se stalo, kdyby si postavu doma sestavili.“

(Mladá Fronta Dnes, 18. 9. 1993)

 

„Všechno si modeluju sám. Ty rámečky samy o sobě jsou o odosobnění se od uměleckýho díla a zároveň i o tradičně modelované soše. I s otiskama prstů“

(Revolver Revue, 1998)

 

Veškeré výše uvedené citace jsou z autorovy biografie David Černý, 2017

 

David Černý, ENTROPA atd.

AlternativaARCHA, 15.– 30. 6. 2019 

 

Objekt Kulturáku ARCHA, ve kterém se výstava uskutečňuje, je uměleckým počinem Jiřího Příhody. Objekt byl pod názvem c-ARK součástí Příhodovy výstavy Sochy (2016) na Zámku Troja při Galerii hlavního města Praha a byl oceněn jako nejlepší umělecké dílo roku 2016 v rámci aktivity „Umělec má cenu“.

 

Projekt se realizuje za podpory Státního fondu kultury a Pardubického kraje.

 

*/ Krištof Kintera bude vystavovat v alternativaARCHA od 31. 8. 2019.