Výstava s názvem Na cestě představuje výběr z prací slovenského umělce Dávida Čerťanského, který studuje od roku 2017 v Ateliéru malířství III. na AVU v Praze, donedávna vedeném Michaelem Rittsteinem. Zájem o práci s barvou nepochybně ovlivnil studentův výběr ateliéru v čele s umělcem, jehož celoživotní tvorbě dominuje expresivní barevnost, která se stala jedním z charakteristických znaků Čerťanského introvertních a často statických mikropříběhů plných vnitřního napětí. Soustředí se v nich na zachycení psychického rozpoložení svých postav zasazených do ambivalentně působících výjevů skrývajících za zdánlivou nečinností mnohdy intenzivní prožitky. Nejpříznačnějším motivem autorových maleb i kreseb se stávají zejména lidé situovaní do střízlivě vybavených interiérů, schematizovaných venkovních a městských scén nebo minimalizovaná zátiší, která spoluurčují život jeho „obyčejných hrdinů“. Při konzervování prchavých okamžiků se umělec soustředí na pomyslnou konfrontaci figury s okolím a paralelně prochází také osobním procesem rozpoznávání a vyrovnávání se s danými situacemi, potažmo emocemi a zkušenostmi.

 

Nejen ranější práce strukturované za pomoci bohaté sítě pestrých bodů, skvrn a vzájemně se prostupujících ploch převážně slouží k průzkumům barevné škály i k podtržení nálad zachycených figur. Prostřednictvím jejich grimas a fyzických postojů autor obnažuje fragmenty prožitých událostí nebo vzpomínek zasutých hluboko ve vlastní paměti a transformovaných do nové narativní formy. Jeho osamělé a do sebe pohroužené postavy jako by uvízly ve své každodenní rutině pod hutnými nánosy barevných past. 

 

Ke zjednodušení tvarů, plošnému pojetí námětů i volbě tlumenější a omezenější barevné palety, která se v některých dílech Čerťanského začala pozvolna, ale citelně prosazovat, mohla malíře nepochybně inspirovat umělecká dvojice Josef Bolf a Jakub Hošek, jež v roli pedagogů vystřídala Michaela Rittsteina v čele zmíněného ateliéru AVU. Jejich student v řadě svých novějších olejů omezuje pestrou škálu na několik odstínů a definuje malbu díky zvětšení barevných ploch i záměrné absenci detailů. V letech 2019 a 2020 prošel Čerťanský dvěma stážemi – první z nich absolvoval v Ateliéru hostujícího umělce AVU Alexeye Klyuykova a další na tchajwanské Taipei National University of the Arts, kde se pokusil rozvinout impulzy získané v průběhu předešlé stáže, stejně jako podněty a motivy nalézané v odlišném sociokulturním prostředí. Základním tématem se znovu stalo zachycení člověka, potažmo vystižení jeho mentálních procesů čitelných z nonverbálních projevů, zaznamenaných v exponovaných okamžicích nejistoty a rozhodování se. 

 

Ačkoliv těžiště Čerťanského přístupu k malbě spočívá zejména v práci s barvou, nejnovější cyklus monochromních tušových kreseb naznačuje jeho potřebu aktualizovat vlastní způsob práce a ukotvit v něm tvarové, ale i barevné redukce aplikované nejen v olejomalbách. Současně se soustředí rovněž na akvarel, kombinuje velkoformátové oleje s pastelem nebo doplňuje své kresby o subtilní prvky frotáže, jež je obohacují o další významové vrstvy odkazující k atmosféře konkrétního místa nebo k prchavé esenci dané události. Čerťanského rozšiřující se rejstřík malířských technik i jejich kombinace úzce spjatá s hledáním nových konceptů v pojetí kompozice jdoucí ruku v ruce s proměnou barevné škály i tematickým minimalizmem, naznačují snahu umělce posouvat se dál, a to především k volnějšímu chápání, a tudíž i překonávání klasického formátu malby.

 

Lucie Váchová