Dvoudenní mezinárodní kolokvium Umělecké sbírky digitální epochy v galerii a muzeu představí poznatky, metody a praxe sbírkové činnosti galerií a muzeí (zejména ve střední Evropě) v oblasti nových médií jako jsou video, umění na internetu, instalace atd)

 

Kolokvium je určeno zejména pro kurátory, archiváře, restaurátory sbírek, muzeí a galerií, v nichž se nacházejí dokumentace a artefakty, jejichž významnou složkou je analogový či digitální pohyblivý nebo generovaný obraz a zvuk, nebo jiná umělecká díla, jejichž charakteristickou vlastností je nestabilita. 

Vedle prezentací několika modelů způsobů akvizice, uchovávání a distribuce umění (nových médií) půjde i o prezentaci významných institucí, které se sbírkovou činností a uchováváním tohoto typu uměleckých děl dlouhodobě zabývají.

První den bude věnován hlavně příkladům “novomediálních iniciativ”, jejich historii i aktuální situaci, s nástinem mapování souvisejících iniciativ ve (střední) Evropě. První případová studie je příběh Centra pro kulturu a komunikaci v Budapešti, druhým LIMA v Amsterodamu. Obě instituce jsou součástí širší sítě sestávající z mnoha evropských iniciativ a institucí dedikovaných propagaci, sbírkové činnosti, archivaci a distribuci elektronického, digitálního umění a pohyblivého obrazu a jsou dobrým příkladem platforem s dlouhodobými zkušenostmi s podporou, archivací, sbírkovou činností a distribucí audiovizuálního umění jak v místním, tak mezinárodním měřítku. 

 

Centrum C³ vzniklo v roce 1996 jako jeden z pilotních projektů sítě Center pro soudobé umění, které vznikly s podporou Sorosovy nadace Open Society Fund pro východní Evropu. LIMA – platforma pro mediální umění, nové technologie a digitální kulturu byla založena teprve v roce 2013 v Amsterdamu, ale pokračovala v agendě Nizozemského institutu pro mediální umění (NMAi), které ztratilo státní a městskou podporu. Samotný Institut se transformoval ze soukromé galerie MonteVideo (v roce 1978 založené René Colehem) a v roce 1993 se spojil s jinou uměleckou iniciativou Time Based Arts.

Oba přednášející představí zkušenosti s uměním nových médií, včetně vize pravděpodobného vývoje oblasti digitálního umění. 

 

Program druhého dne je zaměřen na aktuální jak praktické, tak i teoretické otázky související s rychlým vývojem digitálních prostředí a nástrojů, jako jsou archivy a databáze uspůsobené práci s uměleckými artefakty, a/nebo na strategie sdílení a otvřeného přístupu pro veřejnost ke kulturnímu dědictví. Uvažování o důležitosti archivování a svobodné sdílení uměleckých děl bylo jedním z hlavních témat díla Woodyho a Steiny Vasulkových od začátku jejich kariéry. Jak dnes, po 50 letech z této perspektivy vyhlížejí dějiny a jaká je současnost umění nových médií? Přednáška Dušana Baroka – zakladatele internetového portálu Monoskop, platformy pro kolaborativní studia umění, kultury a médií a jednoho z iniciátorů síťové struktury pro kulturu Multiplace – shrnuje a komentuje nedávné iniciativy, přístupy a tendence v oblasti archivace mediálního umění. Historička a teoretička mediálního umění Jana Horáková (Masarykova univerzita v Brně) představí probíhající výzkumný projekt aplikovaný na intermediální archiv manželů Vaušulkových. Jména dalších přednášejících uvedených níže budou potvrzena co nejdříve.

 

Zájemci o účast emailujte na: kolo@vasulkakitchen.org