František Maršálek, Bludy č. 2, 1974

Výstava představí tvorbu fotografů brněnské skupiny EPOS, Jiřího Horáka, Rostislava Košťála, Františka Maršálka a Petra Sikuly. Jejich inscenovaná fotografie si jako tzv. Brněnská škola aranžované fotografie vydobyla místo v dějinách československé fotografie. Elegické, pochmurné ladění fotografií souvisí s tehdejším mentálním nastaveném vzdorné vlasaté „bigbítové“ mládeže sedmdesátých let i svobodnou hippie náladou konce let šedesátých. Fotografie skupiny nesou znaky inspirace filmovou estetikou nové vlny, módní fotografie a reportážní fotografie tehdejších časopisů orientovaných na mladou generaci. Snímky rovněž představí počátky Divadla Husa na provázku. Výstavu pojal kurátor Pavel Vančát jako uměleckohistorickou reflexi fenoménu aranžované fotografie. 

Na jaře roku 1967 založili tehdejší žáci K. O. Hrubého na brněnské Lidové škole umění Jiří Horák, Rostislav Košťál a František Maršálek skupinu Epos, o rok později doplněnou o Petra Sikulu, která během 70. let představovala nepřehlédnutelnou dominantu české fotografie. Počáteční zaměření autorů na dokumentární a krajinnou fotografii se postupně proměňovalo v aranžované formy s psychologickými a sociálně kritickými přesahy, které výrazně ovlivňoval od roku 1969 až do své emigrace roku 1972 „nefotografující člen skupiny“ Ladislav Plch.

Počátkem 70. let se tvorba autorů skupiny Epos stala nejen vzorem mnoha epigonů, ale sklízela také četná ocenění na domácích i zahraničních fotografických výstavách a salonech po celém světě. Po téměř půlstoletí se pohled na fotografie Eposu mění z přehlíženého manýrismu v zajímavé svědectví o specifické atmosféře doby i snaze radikálně vybočit z kánonu tehdejší amatérské fotografie.

Shrnující retrospektiva skupiny Epos představuje jak kolem dvou set dobových zvětšenin, tak i bohatý dokumentární materiál představující širší kulturní souvislosti tehdejší amatérské fotografie i brněnské kulturní scény. K výstavě vychází rozsáhlá monografie Eposu s texty Pavla Vančáta, Antonína Dufka, Ladislava Plcha a Michala Konečného.

TV spot ke zhlédnutí zde