Papundeklová replika Harlemu uprostřed monotónní švédské krajiny. Věrná kopie holandského městečka na periferii Šanghaje. Arabské řeznictví s falešným masem v tréninkovém areálu britské armády. Barevná linie předstíraných průčelí protínající široké zasněžené pláně. Koncept „Potěmkinových vesnic“ lze vysledovat až k princi Grigoriji Alexandrovičovi Potěmkinovi, ruskému polnímu maršálovi a oblíbenci Kateřiny Veliké. Ve snaze ušetřit ji žalostnému pohledu na zabraný Krym, nechal údajně během její cesty v roce 1787 vytvořit celé „vesnice“ skládající se pouze z vesele pomalovaných fasád. Současnou podobu tohoto fascinujícího architektonického fenoménu zobrazuje nejnovější projekt Gregora Sailera, který se zaměřuje na jeho aktuální politické, vojenské či ekonomické rysy: armádní cvičební centra v USA a Evropě, půvab evropských městských replik v Číně, renesanční plastové plachty v chátrajících ruských ulicích aplikované při prezidentských návštěvách či testovací dráhy městských vozítek ve Švédsku. Sailerovy snímky formálně i obsa-hově vyprázdněných míst tak odkrývají svět mnohdy až absurdně propracovaných falzifikátů a nutí diváka k zamyšlení nad jejich smyslem i stavem dnešní společnosti.
Gregor Sailer (*1980) pochází z rakouského Tyrolska a studoval na University of Applied Sciences and Arts v německém Dortmundu. Vystavoval po celé Evropě a jeho unikátní fotografické soubory zaujaly také například na festivalu v Arles či na EMOP v Berlíně. www.gregorsailer.com