Další výstavou, jíž Galerie Zdeněk Sklenář otevírá podzimní výstavní sezonu, je Hommage à Mikuláš Medek. Sedm obrazů, které jsou součástí národních dějin, pochází z rané tvorby Mikuláše Medka spjaté převážně s obdobím od 50. do 70. let. Nepochybným headlinerem výstavy je legendární obraz Cranachovská nadlyrika s imperialistickou květinou. Obrazu předcházela fotografie jeho ženy Emily se stejným názvem, avšak bez květiny, pořízená v roce 1950. I k dalším prezentovaným obrazům se vážou velmi osobní a často až osudové příběhy ze života jednoho z nejvýznamnějších umělců – některé Medek schovával v gauči, jiné ve strachu ukryl před státní bezpečností do hromady uhlí, další rozřezal nožem.

 

„Mé osobní vzpomínky k vystaveným obrazům jsou zprostředkované. Jedině zrod obrazu Anděl zlých ptáků jsem jako dospělá již vnímala osobně. Spojily se zde dva časté motivy – ptáci a andělé. Tento anděl však má křídla pouze schematická, velká ptačí hlava uprostřed s pravoúhlými prvky se pak objevuje i v jiných dílech. Anděl naopak má prázdnou hlavu tvaru kvádru. Vrací se zde rudé hrozivé ostny připomínající střepy na zdi z obrazu Křik z 50. let,“ říká dr. Eva Kosáková, dcera Mikuláše Medka.

 

„Medek je fenomén, který byl součástí skupiny umělců, již jiná klíčová skupina, vedená Zdeňkem Sýkorou, neadorovala. Dnes visí ve stálé expozici Národní galerie nedaleko sebe a jistě by oba žasli. Navíc šokující růst cen obrazů Mikuláše Medka je povzbuzením pro všechny ty, kteří věří v sílu českého umění,“ říká galerista Zdeněk Sklenář.