Třetí a poslední výstava z cyklu Tropický modernismus nás zavede do architektonických tajů exotické Havaje. Izolace Havajských ostrovů uprostřed Pacifiku, ale zároveň i jejich kulturní rozmanitost, dala vzniknout architektuře, která je v mezinárodním kontextu zcela jedinečná. Modernismus na Havaji se formoval ve 30.–60. letech 20. století a spojil v sobě americké architektonické vzdělání, inspiraci japonskou architekturou i prvky tradiční havajské stavební kultury, zejména využití venkovní terasy zvané lanai. 

 

Adam Štěch se do Honolulu vydal, aby na vlastní oči poznal tuto dosud málo známou modernistickou architekturu. S pomocí místního architekta Grahama Harta navštívil řadu výjimečných staveb a podrobně je zdokumentoval.

 

Výstava představuje cestu havajské architektury od raných misionářských a eklektických staveb 19. století přes první pionýry moderny, jako byli Hart Wood či Charles W. Dickey, až k silné generaci architektů Allena Johnsona, Vladimira Ossipoffa, Alfreda Preise a George „Pete“ Wimberlyho, kteří definovali autentickou podobu tropického modernismu.

 

Návštěvníci se mohou těšit na výjimečný vizuální materiál a objevování staveb, které přinášejí originální odpověď na otázku, jak modernismus dokázal zakořenit v tropickém prostředí Pacifiku.

 

Velké díky patří architektovi Grahamu Hartovi za jeho pomoc při objevování architektury Honolulu.

 

Koncepce, text a fotografie: Adam Štěch 

Grafický design a instalace: Matěj Činčera a Jan Kloss

Produkce: Kristina Cysařová a David Cysař