Studenti fakulty architektury brněnské VUT a floridské mezinárodní univerzity v Miami pod vedením Jiřího Vítka a Erica Goldemberga teoreticky zkoumali a prostřednictvím nástrojů soudobého digitálního navrhování interpretovali architektonický prostor Miese van der Rohe na příkladu jeho brněnské vily.

   

Jejich interpretace je zaměřena na porozumění pulzace prostoru Miesovy architektury a následné zhmotňování neviditelného a nepolapitelného fenoménu do architektonických proto-objektů. Vzniká tak nová sféra a interface mezi starým a novým, díky kterému lze překlenout inovátorské myšlení počátku dvacátého století a současnost. V rámci digitálního designu jsou využita data získaná přímo z rozměrů a koncepce prostoru vily Tugendhat. Ta jsou abstrahována, orchestrována a aplikována do digitálního programu, pomocí kterého mohou vznikat zcela nové struktury a formy. 

   

Metody digitálního navrhování jsou inspirované biologií, evolucí, fyzikou, kognitivní vědou, sociologií, ale i uměním. Výsledky jsou nové radikální estetické, architektonické objekty. Inspirace v tkacích a spřádacích strojích charakteristických pro Brno první republiky se otiskuje v návrzích a transformuje objekty do hudebních nástrojů.

   

Kromě výstavy modelů biomorfních objektů vytištěných na 3D tiskárně byl vytvořen i použitelný zahradní sedací nábytek v reálné velikosti, vzniklý na bázi Miesova architektonického jazyka.

  

Eric Goldemberg a Jiří Uran Vítek vedli ateliér Biomorphic machines, který propojil studenty FIU Miami a FA VUT Brno, a společně odhalovali a interpretovali tajemství tekutého prostoru a pulzujícího architekta Ludwiga Miese van der Rohe.

   

Eric Goldemberg studoval na University of Buenos Aires a získal magisterský titul v oboru Pokročilý architektonický design na univerzitě Columbia v New Yorku. Pracoval pro Petera Eisenmana jako senior designér pro projekt město kultury Galicie ve Španělsku a vedl designérské týmy v několika soutěžích. Byl také projektovým architektem v kanceláři Asymptote (Hani Rashid & Lise Anne Couture) projektů v Malajsii, Nizozemsku a Guggenheimově muzeu v Guadalajaře v Mexiku. V Buenos Aires spolupracoval s Clorindo Testa a Estudio STAFF – posledně jmenované studio založili jeho rodiče Jorge Jose Goldemberg a Teresa Bielus, s více než 2 000 000 m2 projektů sociálního bydlení postavených v Jižní Americe. Je docentem a koordinátorem digitálního designu na Florida International University v Miami, kde vyučuje postgraduální studia a pokročilé kurzy digitálního designu a výroby. Dříve vyučoval na Pratt Institute, Columbia University, New York Institute of Technology, New Jersey Institute of Technology a na Universitě Buenos Aires.

   

Jiří Uran Vítek vystudoval stavební inženýrství a architekturu na VUT v Brně (2006) a fakultu architektury VUT v Brně (2009), dále studoval na Die Angewandte ve studiu ZAHA HADID ve Vídni. Zabývá se navrhováním a výzkumem na poli digitální/parametrické architektury a volnou výtvarnou tvorbou, jejíž těžiště spočívá v objevování nových struktur. Vyučuje na Fakultě Architektury v Brně, je spoluzakladatelem architektonické platformy VašiArchitekti a SUPERLABOR, vede Experimentální laboratoř Architektury/ELA zabývající se vzděláváním v architektuře. V roce 2019 založil studio BiotectArchitects. V letech 2008 a 2017–2019 spolupracoval s Franek Architects. V červenci 2020 zakládá studio URAN.

  

Výstava v technickém podlaží vily Tugendhat je přístupná bez předchozí rezervace v rámci otvírací doby. Více k projektu zde.

  

Výstavu připravilo Studijní a dokumentační centrum vily Tugendhat a byla realizována s finanční podporou MK ČR.