Uzamčený prostor vždy nějakým způsobem reprezentuje touhu získat absolutní kontrolu nad přístupem k informacím v něm obsaženém. Na druhé straně ale logicky vybízí i k otázkám, proč je vstup vůbec zapovězen. Každá snaha o absolutní kontrolu tak přirozeně generuje i nutkání řízenou ochranu prolomit a informace získat.

Téma kontroly a přístupu k informacím je v dnešní době nepochybně aktuální a závažné. Jeho důležitost však apriori nevylučuje případy, kdy se potřeba chránit informace rodí i ze zcela banálních pohnutek. Jsme zkrátka svědky paradoxu. Na jedné straně jsou dnes do světa (vědomě či bezděky) šířeny informace, které lze považovat za nadmíru citlivé či intimní a na straně druhé jsou pak pod zámkem střeženy informace, které si snad ani ochranu nezasluhují a lidským zrakům jsou skryty jen z čiré represe, bez zjevného účelu. Pokusíme-li se pak v takovém případě ochranu prolomit, stává se mimoděčně i naše jednání banální, a to tím spíše, když k odhalení dané informace využijeme týchž nástrojů, jež původně sloužily právě k jejich kontrole.

K takovému případu směřuje i projekt Jakuba Rajnocha, jemuž však zároveň nechybí ani obecné zúročení aspektu kontroly a přístupu k informacím. Děje se tak prostřednictvím site-specific instalace, využívající konkrétní situaci v Galerii Lauby, do níž je vstup veřejnosti zpravidla zapovězen s odvoláním na přítomnost hlavního uzávěru plynu. Předmětem instalace je proto real-time přenos obrazu z prostoru plynoměru (měřících hodin) na monitor umístěný za oknem při vstupu do budovy muzea. Represivní prvek mříže se zamčenými dveřmi je tímto sice prolomen, pachuť otázky, proč zde vlastně vůbec je a zatarasuje veřejný prostor, však zůstává.

* Do češtiny obtížně přeložitelný pojem “sousveillance” označuje aktivitu jedince, jenž monitoruje své okolí i sám sebe. Pojem, který prvně použil zakladatel tzv. lifeloggingu Steve Mann, staví na protikladu francouzských slov “sur” (nad) a “sous” (pod). Zatímco tak termín surveillance –  stále více frekventovaný i v češtině – implikuje sledování osob či objektů státem nebo jinou autoritou (tzn. shora), pojem “sousveillance” označuje v kontextu mocenských struktur pohled “zdola”.

Jakub Rajnoch (* 1978 v Krnově, žije a pracuje v Praze)

je absolvent Matematicko-Fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v Praze (obor Informatika). Mezi lety 2005 a 2014 se aktivně zabýval poradenstvím v oblasti Inteligentních dopravních systémů, zejména v zahraničí. V současnosti studuje na Akademii Výtvarných Umění v Praze v ateliéru Intermediální tvorba II. Pavly Scerankové a Dušana Zahoranského. Vedle site-specifc instalací se ve své tvorbě zabývá zkoumáním přesahů mezi uměním a exaktními vědami.

Výstavní program Galerie Lauby podporují: Ministerstvo kultury České republiky, Fakulta umění Ostravské univerzity, Ostravské muzeum a Statutární město Ostrava.