Z CYKLU: Užité umění

7. prosince 2017 – 14. ledna 2018

Uspokojuje mě pracovat s materiálem, který je "obyčejný", všudypřítomný, levný, mám rád odřezky, zbytky, papírový odpad… Vzrušuje mě služebnost materiálu, ať už jako nosiče informací, textu, výtvarného sdělení, nebo jako ochranný materiál – obal. Fascinuje mě šíře jednoho materiálu, jeho proměny od japonských ručních papírů, uměleckých objektů, přes knihy až po průmyslové obaly, obaly na vajíčka, "banánové" krabice. Tak charakterizuje svůj vztah k starobylému médiu, jemuž se věnuje již více než čtyřicet let, jedna z nejvýraznějších osobností současného užitého umění, pedagog pražské AVU (v letech 1989–1994 odborný asistent v Atelieru konceptuálních tendencí Miloše Šejna), spoluzakladatel Studia Činčera (1994), které se jako jediné u nás komplexně zabývá obalem od návrhu, výběru materiálu, konstrukce a řešení tisku až po samotnou výrobu.

     Jan Činčera (*1961) absolvoval Střední průmyslovou školu grafickou, obor Obalová technika a zpracování papíru v roce 1980. Papír zprvu chápal jako průmyslový, technicky jasně daný materiál. Díky osudovému setkání s brněnským výtvarníkem a dlouholetým přítelem J. H. Kocmanem, k němuž došlo v roce 1980, jej začal vnímat jako poetické médium. Vytvořil řadu autorských knih a dalších pozoruhodných objektů. K těm nejslavnějším patří vidina australského útesu Ayersova skála, zhmotněná v barevné papírovině. Ta se stane ideovým i výtvarným centrem autorské instalace koncipované na míru galerijnímu foyer, v níž budou figurovat v časové lince drobné papírové objekty, architektury z průmyslových materiálů, prostorové kompozice a tvarové úvahy opouštějící rámec užité tvorby.