Jízdárna Pražského hradu

Rozsáhlá výstava významného českého sochaře malíře, grafika a autora mnoha filozofických esejů, Jana Koblasy. Jedná se o první velkou retrospektivní výstavu tohoto umělce, který patří mezi nejvýraznější osobnosti českého a evropského sochařství 2. poloviny 20. století, jehož dílo nebylo v Čechách dosud v tomto rozsahu a výběru představeno.

Jan Koblasa je svým tvůrčím i myšlenkovým rozletem všestrannou a pozoruhodnou osobností. Věnuje se sochařství, malířství, kresbě, grafice, scénografii, kostýmnímu výtvarnictví filmovému a divadelnímu, literatuře či hudbě. Proslul také jako iniciátor a organizátor – vůdčí duch své i mladší generace. Uskutečnil zlomové neoficiální výstavy (Konfrontace), propojoval mezioborové aktivity či nedadaistické recese (Malmuzherciády).Přes nepřízeň totalitního systému si podržel vlastní identitu a nenarušenou kontinuitu. Jako spoluzakladatel skupiny Šmidrové (Karel Nepraš, Bedřich Dlouhý, Rudolf Komorous, Jan Koblasa), přítel malíře Mikuláše Medka či pak samostatně osobitě nahlížel a prožíval svou dobu ve všech jejích podobách a proměnách.

Jeho retrospektiva, konaná u příležitosti umělcových osmdesátých narozenin, nabízí pestrou škálu výpovědí. Objevují se zde akcenty romantické, existenciální, mytické, ironické, živelné, smyslové, intimní, monumentální, spirituální, meditativní. Po dobové informelní etapě, naplňované v šedesátých letech ještě za působení ve své vlasti, stává se Koblasa stále svébytnějším umělcem. Zvláště od roku 1968, kdy emigroval, zaujímá pozici jen těžko zařaditelného solitéra. Pro tehdejší světový předvoj tendující spíše k popartovým kreacím jevil se jako příliš český, duchovní, barokně expresivní či nemístně závažný. Přesto se po nekonečných přesunech a dočasných pobytech usazuje na německém severu a stává se respektovaným tvůrcem a pedagogem (byl vyzván k založení ateliéru volné plastiky na Muthesius Hochschule v Kielu, kde působil v letech 1969–1998). Navíc se pravidelně zúčastňuje celé řady pracovních pobytů i mezinárodních sympozií a dostává nabídky k realizacím ve veřejném prostoru.

Koblasa nepřestává hledat a zpracovávat nová témata i adekvátní formy, nebojí se experimentovat a je dále hnán k příštím pochopením a uchopením. Mimo občasná malířská či grafická odbočení je to především sochařská činnost, ke které se soustředěně obrací. Doplňují se či prolínají prvky figurální s abstraktními, provedené ve dřevě, kameni, kovu, umělé hmotě, opatřené jemnou polychromií či barevnou vrstvou, zpracovány v materiálu trpělivě upravovaném či otevřeně syrovém. Koblasu nepřestávají inspirovat prožitky z hudby, přírody, literatury, filozofie, Bible či starých kultur, ale i strasti a radosti osobního života. Je nadále vnitřně svobodným, přitom ukázněným tvůrcem dychtícím po poznávání, ale i předávání svých zkušeností (v letech 2002–2005 vedl sochařský ateliér na pražské Akademii výtvarných umění).

Tato retrospektiva zahrnuje celou řadu tvůrčích etap. Mapuje realistické počátky, informelní šedesátá léta malířská i sochařská a ve větší míře jeho „německé“ období.. Přes četnost exponátů je však expozice nezbytně výběrová (zastoupena není například celá Koblasova geometrická poloha, jež byla prezentována v letohrádku Belveder v Praze roku 1991). Letošní kolekce je sestavena ze sbírek soukromých sběratelů, státních institucí a majetku umělce. Výstava Jana Koblasy nabízí vhled do duše a tvorby pozoruhodného tvůrce, také však esenci obecných kulturních hodnot 20. a 21. století. Autorovi děl přejeme k jeho významnému jubileu pevné zdraví a neutuchající pracovní nasazení. Vám, návštěvníkům výstavy hluboký zážitek a další setkávání s tímto výjimečným dílem.

Radan Wagner