VERNISÁŽ 2.10. OD 18:30 NA PLOVOUCÍM BARU U BUKANÝRA (POD ŠTEFÁNIKOVÝM MOSTEM)

„Některé děti škemrají, že taky chtějí mít dvě mámy. Říkám jim, že mají přece tátu.“

Galerie Artwall uspořádala další výstavu s kontroverzním námětem. Po projektu o zločinech páchaných na sudetských Němcích od Lukáše Houdka a česko-romské vlajce Tomáše Rafy přichází další výstava, která otevírá citlivé téma. Projekt Jany Štěpánové Neposkvrněné početí problematizuje předpoklad, že by homosexuální páry v České republice neměly vychovávat děti. Současný zákon o registrovaném partnerství sice zakazuje gayům a lesbám děti adoptovat, nicméně jeho formulce nepočítá s tím, že někteří a některé z nich už děti mají, nebo je přivedou na svět, ať už přirozenou cestou či za pomoci umělého oplodnění. Zkušenost matek, které Štěpánová fotí, zároveň dokládá, že děti, o které jde podle zákona v prvé řadě, nemají s touto podobou rodiny – na rozdíl od některých dospělých – problém.

„Myslíte si, že je nepřirozené, proti přírodě, nebo dokonce nemožné, aby dvě ženy počaly dítě? Tak to žijete v minulém století. Dnes mají lesbické ženy širokou škálu možností, stačí se jen rozhodnout pro tu nejvhodnější,“ říká k tomu Jana Štěpánová.

„Česká společnost se ráda prezentuje jako velmi tolerantní vůči gayům a lesbám, ale tato tolerance končí u otázky výchovy dětí. Zároveň v České republice množství dětí marně čeká na adopci v dětských domovech,“ uvádí jedna z kurátorek galerie Artwall, Lenka Kukurová.

Jana Šěpánová svým projektem zároveň otevírá citlivé téma nových možností v oblasti manipulace lidského genetického kódu, které v současné době rapidního biotechnologického pokroku nabývá na stále větší aktuálnosti. “Lesbické rodičovské páry si otce svých budoucích potomků často vybírají utilitárně a dárce volí na základě jeho fyzických a psychických kvalit. Mají tak možnost své děti “Designovat” podle svého přání a svým způsobem tak přirozeně naplňují vize o budoucí geno-centrické společnosti, které bude dominovat tzv. “gen-rich” třída disponující prostředky na genetické šlechtění dokonalých potomků.”, dodává další z kurátorek Markéta Dolejšová.

V projektu Neposkvrněné početí navazuje Štěpánová na svou dřívější práci, fotografickou sérii zabývající se podobami rodiny nazvanou Rodinná mapa: Věrni zůstaneme (vytvořenou ve spolupráci s Gabrielou Kontra). Oba fotografické cykly zdůrazňují možnost alternativy k tzv. “nukleární rodině“. Jak konstatuje Zuzana Štefková, spolukurátorka výstavy: „Koncept rodiny je proměnlivý a každá společnost jej chápe jinak. To, co odlišuje dobrou rodinu od špatné, není počet maminek nebo tatínků, ale funkčnost vztahu mezi těmi, kdo rodinu tvoří. Zákony ČR by měly tento fakt respektovat a nevytvářet umělé překážky těm, kdo o děti stojí.“

O vystavující umělkyni: Jana Štěpánová (1969) vystudovala fotografii v ateliéru Pavla Baňky na UJEP v Ústí nad Labem. Je provozovatelkou grafického studia RedGreenBlue, spoluzakladatelkou Unie grafického designu a festivalu lesbické kultury Apriles. Věnuje se tématům genderových rolí, sexuálních menšin a nenormativních vztahů ve společnosti. Žije a pracuje v Praze.

Více informací na: www.artwallgallery.cz