Ve své tvorbě se malíř a sochař Jiří Sozanský (1946) řečí zápasu, boje, zoufalého tlaku a protitlaku vyjadřuje k dobově aktuálnímu i nadčasovému tématu zhroucení osvícenských hodnot mravního řádu a jejich nahrazení zuřivým „popravištěm svědomí“.

Sozanského výstava MEZNÍ SITUACE je obsahově vymezena dvěma významnými výročími: 70. výročím ukončení druhé světové války a 20. výročím ukončení války na Balkáně. Projektvychází ze studia dokumentárních materiálů, deníkových záznamů, dobových výpovědí a z autentických zážitků autora z míst, kde se tragédie odehrávaly – Terezín, Osvětim, Buchenwald, Sarajevo, Mostar. Sozanský se tématem II. světové války a holocaustu zabývá od svých studijních let, jeho diplomovou prací na Akademii výtvarných umění v Praze byla plastika na téma Deník Alberta Speera. Dílo je v majetku Památníku Terezín, se kterým autor dlouhodobě spolupracuje. Také v roce 2015 zde připravuje dílčí výstavu grafiky a koláží k tématu (5. 5. – 30. 9. 2015).

Komplexní, výtvarně dramatický projekt, který autor bude prezentovat v GASK, předpokládá využití různých na sebe navazujících formálních řešení od klasické kresby a grafiky, přes výtvarné instalace a objekty, bronzové plastiky až po práci s novými médii. O přínosu výstavy píše její spolukurátor Jiří T. Kotalík: „Jiří Sozanský se rozsáhlým projektem MEZNÍ SITUACE po boku legendárních Goyových cyklů Los Caprichos a Hrůzy války vrací k věčnému tématu člověka v mezní situaci, aby intenzivní uměleckou reflexí evokoval klima rozvratu a zkázy a hledání naděje v beznaději, které zůstávají i do dnešní doby varovným mementem globální civilizace.“