grafický design: Pavel Kuja

Církevní tkaniny, roucha a štóly složené po mnoho let v sakristiích kostelů v různých koutech světa. Nespočet vzorů s vavříny, květinami a kříži. Zdánlivě automatický proces neuronové sítě StyleGAN 2 vybírá ornamenty, které vytvořili*y tkalci a tkadleny, a mění jejich podobu. Technologie generující tisíce motivů, ze kterých Julie Dítětová (Design a digitální technologie, UMPRUM) s Alešem Hnátkem (Design oděvu a obuvi, UMPRUM) selektují ty, které převedou zpět do fyzického světa.

   

Vzory z ornátů určených kněžím se tak dostávají z prostředí kostelů do ulic – stanou se motivem vytkaným na kalhotách a botech, ve kterých se můžeš projít městem. Vavříny, květiny a kříže splývají v nové utkané kompozice a stávají se abstraktními. Navazují na sebe v generických čtvercích – pixelech, a připomínají tak princip svého vzniku. 

  

Z roucha se tímto procesem ornamenty dostávají do niky ve stanici metra. Instalace stírá hranice mezi posvátným a profánním, odkazuje na svůj původ, ale už není součástí církevních prostor a nahlédnout do ní můžeš během ranní cesty do práce. Textilní vrstvy se překrývají podobně jako různé části vzorů. Galerie NIKA je tak na nějakou dobu malým chrámem. Po skončení výstavy se instalace stane kusem oblečení, ve kterém třeba potkáš někoho v metru.

  

kurátorky: Agáta Hošnová & Karolína Voleská

  

Projekt vychází z Juliiny loňské diplomové práce Machine Learning: Programming Patterns.