Názvem vůbec první samostatné pražské výstavy Kateřiny Ondruškové (*1991) se stal latinský termín pro trvalky, tedy skupinu bylin, které mají víceletou životní formu. S ohledem na její tvorbu jde především o poukaz na skutečnost, že obrazy této vizuální umělkyně byly prakticky vždy spojeny s přírodou, která se tak stala – ať už jako hlavní nebo vedlejší motiv – jedním z typických témat provazujích jednotlivé malířské cykly. Vyskytuje se v nich tedy trvale. Autorka ovšem mluví ještě o další rovině vnímání – přetrvávajícím momentu prožitku, kdy zakonzervovává přítomnost, která se stala minulostí. 

 Kateřina Ondrušková je představitelkou nejmladší umělecké generace. Je absolventkou malby na pražské akademii (2013 – 2019), kde postupně prošla celkem třemi ateliéry výrazných uměleckých individualit, které pomáhaly formovat její vlastní vizuální jazyk. Michael Rittstein ji přivedl k tomu, aby malovala „to, co se děje“. Jiří Sopko ji naučil soustředit se na principy a zákonitosti samotného obrazu, včetně barevnosti, a závěr studia u Josefa Bolfa přinesl do její malby některé formální a výrazové postupy, jako například kresebnost. Krom toho byla na stáži ve studiu konceptualisty Roberta Barty v Berlíně a na Faculda de Bellas Artes v Portu. Intuitivní vrstevnatá expresivní malba Kateřiny Ondruškové je ukotvena v realitě a disponuje parametry příběhového vyprávění. Často vychází přímo z osobní mytologie. Útředním tématem, procházejícím zatím prakticky celou její tvorbou, jsou prvky živé i neživé přírody, například květiny nebo kameny, které ovšem často slouží i jako indikátor různých aspektů lidského života. Kateřinu Ondruškovou zastupuje Double Q Gallery z Hong Kongu, která její práce kromě jiného v březnu 2023 představila v rámci VIP sekce Art Basel Hong Kong.

kurátor: Radek Wohlmuth