Luciano Chessa je skladatel, dirigent, klavírista, hudební teoretik a performer. K jeho významným dílům z poslední doby patří skladba Cromlech, rozsáhlé varhanní dílo, jehož premiéra se konala v květnu 2018 v Town Hall v Melbourne; experimentální opera Cena oltranzista nel castelletto al lago a opera A Heavenly Act na zakázku San Francisco Museum of Modern Art včetně originálního videa, jehož autorem je Kalup Linzy. Chessa je rovněž hudebním historikem, který se specializuje na italskou hudbu 20. století a americkou hudbu 21. století. V roce 2009 byl Chessův soubor Orchestra of Futurist Noise Intoners a jejich hudební program v New York Times vyhlášen jednou z nejlepších hudebních akcí roku. Na tomto projektu se podílela celá řada představitelů hudební avantgardy, např. Joan La Barbara, Mike Patton, Lee Ranaldo, Ellen Fullman, Blixa Bargeld a Pauline Oliveros. Chessa jakožto dirigent vystoupil s Orchestra of Futurist Noise Intoners na hudebních akcích a festivalech RedCat v Los Angeles, New World Center v Miami, Maerzmusik-Berliner Festspiele, ArtScience Museum v Singaporu a Městském divadle v Lisabonu. Chessa je organizátorem řady projektů pro festival NYC’s Performa a pro MOMA San Francisco. V divadle Teatro Colon v Buenos Aires uvedl několik akcí k oslavě 100. výročí manifestu Umění hluku. Je autorem první anglicky psané monografie o umění hluku – Luigi Russolo, Futurist: Noise, Visual Arts, and the Occult (University of California Press, 2012). Chessova hudba je vydávána u Rai Trade a Carrara, jeho nahrávky vycházejí u labelů Sub Rosa a Stradivarius. V březnu 2019 vyšlo u belgického labelu Sub Rosa 2 LP a CD s názvem The Noise of Art, na němž se Chessa podílel jako performer a skladatel ve spolupráci s Opening Performance Orchestra.

 

Opening Performance Orchestra se od roku 2006 (po dvaceti letech neveřejných aktivit) systematicky věnuje vlastní hudební tvorbě. Hlukový konceptualismus Opening Performance Orchestra, hlásící se k výbojům hudební avantgardy 20. století i japonské noise music, je založen na myšlence tzv. fraction music a na sloganu „žádné melodie – žádné rytmy – žádné harmonie“. Výsledkem jsou vlastní autorské skladby, např. série Fraction Music, Creeping Waves nebo Spring Ceremony, jakož i reinterpretace skladeb jiných autorů, s nimiž členové Opening Performance Orchestra cítí myšlenkovou spřízněnost, např. Inspirium Primum, jež je odkazem na materiál představitele japonské noise music Hirošiho Hasegawy, Re:Broken Music vycházející z destruované hudby Milana Knížáka, Chess Show jako osobitá vzpomínka na Johna Cage nebo skladby The Noise of Art a Futuristické soirée vycházející z myšlenek a textů italských futuristů s použitím autentických nástrojů intonarumori.

www.o-p-o.cz 

 

Phaerentz (vlastním jménem Petr Ferenc) je pražský elektronický hudebník, promotér a hudební publicista. Pracuje se zvukem nejrůznějších hudebních médií, převážně gramofonů a magnetofonů, kromě toho ale také minidisků a discmanů. Je zakládajícím členem Birds Build Nests Underground, skupiny, která kombinovala gramofonní kompozice a improvizace s improvizovanými projekcemi 8mm, 16mm, 35mm a KP8 filmů, kromě toho hrál také ve skupinách a projektech Radio Royal, Z veselého světa, Prkvoj, MCH Band, PPPP, Biokovo a dalších. Spoluzakladatel časopisu HIS Voice (2001), festivalu Stimul (2005) a koncertní série Wakushoppu (2011). Coby sólistu jej především zajímají vlastnosti nejrůznějších zvukových médií: každé má své kouzlo, specifickou barvu zvuku a jedinečné kvality repetice, generování náhodných procesů a citlivosti reprodukce. V roce 2017 si Phaerentz hraje především s gramofony. S Opening Performance Orchestra spolupracoval na programech Broken Music / Re:Broken Music, The Futurist Soirée a Obrysy zvuků III.

www.phaerentz.com 

 

Akce se koná v rámci doprovodného programu SONIC CIRCUITS, který rozšiřuje výstavu Zvuky, Kódy, Obrazy: Akustický experiment ve vizuálním umění / Sounds, Codes, Images: Acoustic Experimentation in the Visual Arts o sérii představení a akcí, které se konají buď v přednáškovém sále expozice v Domě U Kamenného zvonu, v baletním sále paláce Colloredo-Mansfeld nebo ve veřejném prostoru. Program začíná s předstihem již 26. března koncertem britského hudebníka a zvukového umělce Leeho Pattersona a ukončen bude audiovizuální performancí Christiny Della Giustina. Jednotlivé večery nabízejí návštěvníkům jedinečnou možnost seznámit se s mnohotvárnou tvorbou českých i zahraničních autorů. Někteří pracují se zvukem v rozměru výtvarného umění, jiní zvuk tématizují v časoprostorových, matematických, performativních, environmentálních, nebo společenských kontextech. Série SONIC CIRCUITS je sonda do aktuální situace českého zvukového umění, ale i šance nahlédnout do mezinárodní scény umění zvukového i audiovizuálního.