Umělec a literát Milan Kozelka (1948–2014) zanechal nesmazatelnou stopu v českém umění především 80. a 90. let. Od 60. let se věnoval poezii a jeho básně jsou dnes zařazovány do kontextu českého beatnického hnutí. Od 70. let se pak Kozelka věnoval akčnímu umění. Upozornil na sebe především sérií Kontakty, kterou vytvořil na začátku 80. let na Šumavě. Jeho extrémní tělové akce (při jedné z nich se například zavěsil do divokého proudu Hamerského potoka) jsou významným příspěvkem k dějinám českého body artu. V 70. a 80. letech paralelně rozvíjel svou výtvarnou tvorbu, která měla podobu konceptuální kresby nebo land-artových instalací. Kozelka vždy sledoval aktuální dění a jeho neklidná povaha ho hnala k dalším akcím často politického charakteru.

 

Výstava Na cestě poprvé v úplnosti prezentuje osobnost Milana Kozelky v rozpětí od multimediálního a konceptuálního umělce, performera, až po básníka, prozaika a iniciátora různorodých aktivit. Prezentace v Domě pánů z Kunštátu bude mít jedinečný charakter, mimo jiné zveřejní dokumentaci některých dosud neznámých body-artových a land-artových děl, stejně jako další dokumenty uchované v archivu Kozelkova přítele a sběratele Vladimíra Meistra. Vedle toho zdůrazní politický a ekologický aspekt Kozelkovy tvorby. Na příkladu této mnohovrstevnaté osobnosti je možné ukázat totalitní dobu v její složitosti a nejednoznačnosti, ukázat vzdor i křehkost jedince vůči mocenským tlakům společnosti.

  

Pro přípravu a realizaci výstavy Milana Kozelky, která je širším zhodnocením jeho mnohostranného, mimořádně autentického a zároveň rozporuplného díla, se spojily galerie Dům umění města Brna, Galerie výtvarného umění v Chebu a Dům umění Ústí nad Labem. Výstavu doprovází monografická publikace Svázáno do Kozelky vydaná nakladatelstvím Větrné mlýny.