Pro The White Room se Pavla Vachunová rozhodla v kooperativním chápání volné části své tvorby zajít mnohem dále než při svém předchozím projektu Kořeny, neboť tentokrát na výstavu Brnění přizvala tanečníka Lukáše Homolu, s nímž ve spolupráci hodlá vytvořit instalaci šitou na míru unikátnímu prostoru bývalé kuchyně. Této instalaci bude předcházet performance akcentující pohyb těla a porcelánová matérie. Profese obou umělců se budou v tomto projektu prolínat a překrývat. Ústředním motivem je téma brnění – brnění ve smyslu chvění, mravenčení, oscilování či fibrilace. Brnění jako příprava na novou transformaci. Zbavení se dosavadních ochranných štítů a vystoupení ze své komfortní zóny. Očištění, odstranění nánosů a sedimentů předchozích vrstev. Po pohybové a procesuální performance „zbude“ svébytná site specific instalace složená z rozličných intermediálních artefaktů. Znovu se zde objeví prvek pracující s principem změn v průběhu času. Momenty zastavení, nadechnutí, zpomalení, očištění a nebo naopak zrychlení. Umocnění umělecké prezentace bude podpořeno i zvukem.

 

Pavla Vachunová (*1982) je absolventkou Ateliéru keramiky a porcelánu u akademického sochaře Pavla Knapka a Maxima Velčovského. Známá je pod značkou Tyformy, studio spoluzaložila s Julií Šiškovou. Svá díla představila na řadě mezinárodních sympozií a výstav – mimo jiné v Číně, Velké Británii, Švédsku, Rakousku, Slovensku, Francii nebo Německu. Ve své volné tvorbě se kontinuálně snaží aplikovat tradiční řemeslné postupy, které využívá pro designérskou část své tvorby. Věnuje se i přenosu principů řemesla do volně pojatých, procesuálně uchopených objektů (série Kořeny I, II a III), prezentovány byly například na společné stejnojmenné výstavě s Terezií Kolářovou a Kristýnou Cílkovou.

 

Lukáš Homola (*1992) vystudoval konzervatoř Jána Levoslava Bellu v Banské Bystrici. V průběhu studia účinkoval na festivalech na Slovensku i v zahraničí v choreografiích Tomáša Nepšinského: Remeber me, North, Everithing possible. Po ukončení studia spolupracoval s choreografy Jánem Ďurovčíkem, Martou Polákovou a Ladislavem Cmorejem v Bratislavě. Po krátké etapě v bratislavských studií se začal dále vzdělávat na Hudební akademií múzických umění v Praze, obor pedagogika tance. Během studia spolupracoval s tanečnými soubory: Vertedance, ME-SA, Dot504, SKOK!, Articy, Altaart, BOD.Y, v inscenacích: Simulande Bande, SuperNaturals, 100woundet tears, Bouchačka, Les sujet, Satsang, Potmehut. Podílel se na dvou barokních operách jako interpret ve filme Orfeus a Eurydika v režií Ondřeje Havelky a také účinkoval v divadelní inscenaci Arsilda v režií Davida Radoka. Dále spolupracoval s choreografy: Lenkou Vagnerovou, Janem Kodetem, Ivanou Hannichovou, Andreou Milterovou, Jarem Viňarským a dalšími. V roce 2016 uvedl svůj choreografický debut – představení SOLUS, a po této úspěšné spolupráci založil společně s Jakubem Mudrákem a Davidem Javorským občanské sdružení Tri4. V roku 2017 společně odprezentovali další taneční představení pod názvem Eroze.

 

kurátorka: Veronika Marešová

 

Projekt je finančně podporován Ministerstvem kultury ČR, Hlavním městem Praha a Státním fondem kultury.