Intermediální umělkyně Radka Bodzewicz (*1991) patří mezi ty zástupce nejmladší umělecké generace, kteří u nás v současné době zřejmě nejvíc proměňují podobu tradičních výtvarných disciplín směrem k aktuálnímu výrazu. V jejím případě jde především o malbu a nová média. Už sama kombinovaná technika, kterou vytváří své kompozice, je atypická, neboť čerpá z grafických, kresebných a malířských postupů, přičemž jako podpůrný element využívá i sochařskou modelaci. Absolventka pražské akademie tak přirozeně navazuje na svou studijní zkušenost v ateliérech Vladimíra Kokolii a Jindřicha Zeithammla.

 

Její obrazy pak mají podobu zvláštních mentálních map, otevřených krajinných schémat na pomezí figurální malby a abstrakce. Od popisné reality oproštěná vizualita má blízko k archetypálnímu projevu přírodních národů napříč kontinenty, posvěcenému minulostí i produchovnělým obsahem. Toho se drží i Radka Bodzewicz a ve svých výstavních projektech, často postavených na literárním základě, ať je to Dantova Božská komedie nebo studie k Mýtu o věčném návratu od Mircei Eliadeho, reaguje na odvěká témata týkající se kosmogonie a hierofanie – zjevování posvátného, ovšem ne bez vztahu k současnému životu.  

 

Významovou i vizuální vrstevnatost pláten Radky Bodzewicz ještě podtrhuje jejich transformace skrze prostředky virtuální (rozšířené) reality v otevřený iniciační prostor obohacený o pohyb či zvuk. Její výstava Tapas připravená přímo pro Dětskou galerii Lapidarium volně navazuje na letošní úspěšný projekt In illo tempore v kultovní pražské Galerii Václava Špály. Název tentokrát vychází ze sanskrtu, kde označuje duchovní zápal, který má vést ke splynutí s božstvím. Pro Radku Bodzewicz jde ale spíš o obecnější metaforu pro skryté věci, které nás přesahují, dodávají nám energii a vedou nás dál navzdory strastem každodennosti. Její práce, které kromě obrazů zahrnují i projekci, 3D plastiky a vůbec poprvé i zvláštní médium „modlitebních“ koberečků, představují symbolické brány do dimenzí s „jinou“ zkušeností, kde lidský úděl naplňuje hledání cesty, která ovšem nejednou končí v bludišti. 

 

kurátor: Radek Wohlmuth

 

Dlouhodobým konceptem Dětské galerie Lapidárium je přibližovat současné umění především dětskému a dospívajícímu publiku. Více o Dětské galerii Lapidárium a doprovodných programech zde. Výstavní program galerie je realizován za finanční podpory Královéhradeckého kraje, Ministerstva kultury ČR a Státního fondu kultury ČR, Nadačního fondu GESTOR pro současné umění a GESTOR – ochranného svazu autorského, z.s. Mediálním partnerem je Český rozhlas – Hradec Králové.