Andrea Pekárková

Re:Creation / Virtual Wellness

“Spirituality is just science we don't understand.”

 

Vernisáž výstavy  04.06. od 18:00

White Pearl Gallery

Dittrichova 5, Praha 2

 

RE:​​Creation:Virtual​​ Wellness ​j​e​ ​vizuální​ ​projekt​ ​umělkyně​ ​Andrey​ ​Pekárkové​ ​alias AKA47.​ ​Série​ ​autonomních​ ​digitálních​ ​koláží,​ ​využívající​ ​nástroje​ ​rozšířené​ ​estetické zkušenosti,​ ​s​ ​cílem​ ​umocnit​ ​terapeutickou​ ​harmonii​ ​vizuálního​ ​vjemu.

 

Jedním​ ​z​ ​hlavních​ ​pilířů​ ​díla​ ​je​ ​vyvolání​ ​virtuální​ ​skutečnosti​ ​neboli​ ​iluze​ ​objektů, které​ ​si​ ​divák​ ​podvědomě​ ​spojuje​ ​do​ ​zamýšlených​ ​celků.​ ​Jednotlivé​ ​fragmenty​ ​lze​ ​rozdělit do​ ​několika​ ​skupin:​ ​přírodní​ ​objekty,​ ​objekty​ ​spojené​ ​s​ ​péčí​ ​o​ ​zdraví​ ​a​ ​uživatelské​ ​rozhraní počítačových​ ​systémů.​ ​Takto​ ​tvořené​ ​výsledné​ ​obrazy​ ​mají​ ​za​ ​úkol​ ​navodit​ ​emoci,​ ​která​ ​je spojená​ ​s​ ​ozdravnými​ ​kúrami​ ​a​ ​wellness.​ ​Důležitou​ ​složkou​ ​je​ ​také​ ​propojení technologických​ ​formálních​ ​projevů​ ​s​ ​motivy,​ ​které​ ​si​ ​lidé​ ​asociují​ ​s​ ​přirozenou​ ​harmonií světa​ ​přírody.​ ​Voda,​ ​listy​ ​stromů,​ ​květy​ ​a​ ​plody.​ ​

To​ ​vše​ ​jsou​ ​objekty,​ ​které​ ​Andrea Pekárková​ ​komponuje​ ​společně​ ​se​ ​slovy​ ​běžně​ ​využívanými​ ​u​ ​sortimentu​ ​drogérií,​ ​za použití​ ​fontů​ ​typických​ ​pro​ ​„kýč“​ ​softwaru​ ​devadesátých​ ​let.​ ​Divák​ ​se​ ​při​ ​pozorování​ ​těchto kompozic​ ​cítí​ ​jako​ ​uprostřed​ ​reklamy​ ​na​ ​doplňky​ ​stravy,​ ​či​ ​jiné​ ​produkty.​

​Druhým​ ​důležitým pilířem​ ​díla​ ​je​ ​estetická​ ​imerze,​ ​která​ ​si​ ​klade​ ​za​ ​cíl​ ​vtáhnout​ ​diváka​ ​do​ ​obrazu​ ​natolik,​ ​že téměř​ ​cítí​ ​pohyb​ ​a​ ​dynamiku​ ​jednotlivých​ ​objektů.​ ​To​ ​vše​ ​díky​ ​vyvolání​ ​podvědomých asociací.​ ​

K​ ​umocněnému​ ​zážitků,​ ​který​ ​v​ ​divákovi​ ​zanechá​ ​i​ ​důležitou​ ​estetickou​ ​emoci dochází​ ​zejména​ ​díky​ ​výrazným​ ​komponentům,​ ​kterými​ ​jednotlivé​ ​objekty​ ​děl​ ​jsou​ ​samy​ ​o sobě.​ ​Od​ ​předkládaného​ ​celku​ ​se​ ​divák​ ​postupnou​ ​kontemplací​ ​obrazu​ ​dostává​ ​do​ ​stavu estetické​ ​fascinace,​ ​která​ ​ho​ ​nutí​ ​důkladně​ ​zkoumat​ ​jednotlivé​ ​fragmenty,​ ​jejichž​ ​role​ ​v kontextu​ ​celku​ ​je​ ​zdánlivě​ ​autonomní.​ ​Můžeme​ ​tak​ ​říci,​ ​že​ ​RE:​ ​Creation​ ​představuje mozaiku​ ​konkrétních​ ​objektů,​ ​které​ ​až​ ​v​ ​kontextu​ ​virtuální/symbolické​ ​skutečnosti​ ​díla získávají​ ​druhotný​ ​význam.​ ​Dochází​ ​tak​ ​k​ ​jakési​ ​konkretizované​ ​objektové​ ​abstrakci,​ ​která má​ ​potenciál​ ​vyvolat​ ​u​ ​diváka​ ​vysokou​ ​míru​ ​arousalu,​ ​který​ ​ovšem​ ​působí​ ​harmonicky​ ​a meditačně.” – Karel​ ​Havlíček