vernisáž výstavy se koná v prostorách galerie ve 2.patře a ve dvoraně Elektrických podniků v rámci společné akce Holešovických galerií
MÁME OTEVŘENO / WE ARE OPEN
večer v galeriích na Praze 7
22/9 18-22 hod

Ve své dosavadní umělecké práci se zabývám dvěma paralelními tématy. V prvním přístupu zkoumám chování a deformace informací prostřednictvím sociální komunikace. Ve druhém tématu je mým cílem vytvořit vizuálně zajímavou kompozici stojící na konceptuálních základech. Samotná konceptuální východiska však v mých dílech zůstávají běžnému divákovi zatajena. Divák má možnost vidět pouze produkt mých vizí. Ve svých pracích se snažím využít komplikovaných vztahů mezi procesem vzniku díla a jeho působením na vnímání diváka.

Součástí výstavy „Sloupy a drahé kamení“ je několik prostorových a nástěnných objektů. Některé vycházejí z broušených drahokamů, některé z jiných struktur, všechny jsou ale zpracovány tak, aby dotvářely a upravovaly architekturu, do které jsou vsazeny.

V posledníc době se začínám zabývat spojením konceptuálního umění a architektury. Umělecké artefakty v tomto případě mohou snadno měnit charakter podle způsobu prezentace. Volba velikosti, opakování, množství nebo umístění v prostoru umožnuje takovémuto dílu pohybovat se na nejasné hranici mezi volným a užitým uměním. V určitém kontextu je chápáno jako socha, v jiném jako zdobný architektonický prvek. Umělec tvořící dílo v architektuře se většinou snaží vyrovnat se svou závažností architektuře samé. V tomto rámci se snažím hledat ideální řešení a zabudovat do své práce postoje k současným uměleckým a architektonickým konvencím.
Podobu užitých prvků často přejímám, v případě této výstavy je to broušený drahokam.
Broušením drahokamů se zdůrazní optické vlastnosti symetrickým vybroušením drobných hladkých plošek. Plošky jsou při broušení voleny tak, aby se světelné paprsky dopadající na výbrus ze spodní části drahokamu co nejvíce odrážely a vystupovaly opět z kamene. Tak se co nejvíce zdůrazní jeho lesk, případně i barva, a docílí se zajímavých světelných efektů. V důsledku lomu paprsků se rozdělí bílé dopadající světlo na barevné složky a výsledkem je hra barev.
Mé objekty jsou neprůhledné a tak jsou z nich patrné pouze tvary výbrusů. Efekty vycházející z podstaty průhlednosti se neprojeví. Zůstává zde však jejich důmyslná geometrická stavba. Výsledné objekty jsou nakonec podobné kubistickým architektonickým dílům.
Součástí výstavy nejsou jen díla týkající se broušení drahokamů, ale i jiné struktury.

Filip Smetana