V pořadí třetí výstavní projekt této sezony představuje po solitérních tvůrcích uměleckou skupinu. Smějící se bestii ve složení Ivana Zochová a Robin Seidl, můžete znát v bývalém složení jako Krůtí směs R.I.P. Nový název skupiny odkazuje k poslední společné výstavě “Krůtí směsi R. I. P.” v Šumenu (Bulharsko). Skupina se dala dohromady v Ateliéru Performance Jiřího Kovandy na Fakultě umění a designu UJEP. V oblibě mají post-konceptuální strategie a hru s divákem. Velmi často používají prvky hry a pracují se site specific prostorem. Ve 2D rozhraní tvoří poprvé. Jsou patrioti tzv. „čecháčkovství”, které nijak neshazují, pouze parafrázují. Na první pohled prvoplánovost jejich instalací slouží ke komunikaci s běžným divákem, avšak i zkušený divák při bližším prozkoumání najde vtipnou a promyšlenou metaforu, se kterou pracují i na této výstavě.

Téma výstavy Chcete slevu? velmi silně ovlivnilo médium samotných billboardů – poutačů pozornosti, běžně používaných k marketingovým činnostem obchodů. Supermarkety nás běžně „okouzlují” svými plakáty na ulicích, reklamami v časopisech a v televizi. Kolikrát se nám dostanou až do poštovních schránek se svými akčními nabídkami. Letáky se inspirovala i Smějící se bestie a rozhodla se je použít pro výstavu na billboardech. Z reklam se na nás vždy usmívají lidé. Šťastný důchodce, šťastná maminka, dokonce i děti jsou nadšené z těch slev, reklama nám prodává model ideální rodiny. Všichni už jsou totiž členy klubu, mají slevičku, mají kartičku – vy ji ještě nemáte? A co letáček – už jste si prohlédli? Vezměte si pytlíček, na běloskvoucí rohlíček. Nezapomeňte na šunku v plastovém obalu, kde je více mouky než masa a na mléko v krabici, které už je vlastně jen obarvenou vodou. Nakonec si kupte naší papírovou tašku, protože i my myslíme na ekologii. Ale nezapomeňte nerecyklovatelnou účtenku! Bodíky sbíráte? A za týden zas bude akcička! Jenže kde? Mámo, kde mají větší slevu?
My se ptáme, jsou takové reklamy ještě vůbec zapotřebí, když už většina lidí žije takto konzumním způsobem života a nákup se stal koníčkem pro celou rodinu? Dokážete si ještě představit svět, kde je vše jako dřív?

► Cyklus výstav venku a uvnitř

Výstavní cyklus venku a uvnitř otevírá důležitá témata vnějších vlivů, které působí na každého z nás. Pohybujeme se na škále od lokálních problémů jako je nepořádek v ulicích až po velká témata jakými jsou například soukromí, masová spotřeba levného zboží nebo genderová nevyváženost. V rámci roku 2019 nabídneme 7 výstavních projektů s konkrétnějším zaměřením na vizuální smog, odcizené ženské tělo, digitální věk, konzumní společnost, ale také téma bezdomovectví. Chceme upozornit na ty vnější vlivy, které ovlivňují každého z nás, jsou zdrojem neporozumění, v zajetí různých výkladů nebo jen hodny našeho povšimnutí.

Kurátorkami projektu jsou: Anna Zemanová, Karla Hlaváčková a Kateřina Fucsiková
Grafická úprava: Alexandra Šliková