Malované divadelní opony jsou specifickým obrazovým formátem na pomezí výtvarného umění a divadla. Svůj největší rozvoj zvláště ve střední Evropě zažívaly v 19. a částečně i ve 20. století s rozmachem divadla jako veřejné instituce. Opona je předěl, rozhraní umožňující pohled do jiných světů. Navozuje očekávání budoucího děje, který diváka a posluchače vtáhne mimo čas a prostor každodenního života. Je úzce spojena s interiérem divadla, pro který je určena, a zároveň je prostředníkem mezi hledištěm a jevištěm. Opona může být také programem, uměleckou vizí, která kulturnímu nebo národnímu společenství či lokální komunitě ukáže ideál nebo hodnoty, k nimž se má vztahovat.

Výstava Velký obraz představí známé i nově objevené opony od 19. století až po současnost, především formou soutěžních návrhů a náčrtů. Její součástí budou například soutěžní návrhy pro Národní divadlo v Praze (mj. i ten vítězný Vojtěcha Hynaise), opony pro ochotnická divadla z rukou významných výtvarníků (např. dvě skutečné opony Antonína Procházky), nebo návrhy pro jednotlivá představení jako součást celkové scénografické koncepce. Z vídeňské Galerie Belvedere se podařilo zapůjčit návrh opony Gustava Klimta pro Městské divadlo v Karlových Varech (1884-1885).