Díla čínského malířství vybraná pro zimu 2016/2017 se tematicky týkají tohoto období. Obměna děl v expozici Umění Asie představuje zimní krajiny, jež byly jedním z oblíbených žánrů čínské malby, i vzácný anonymní portrét muže v zimním oděvu, který je jedním ze skvostů sbírky čínských portrétů předků. Žánr květin a ptáků zastupuje malba s námětem zvaným „tři přátelé zimy“, kde borovice, bambus a slivoň odkazují k morální čistotě a nezlomnému charakteru vzdělance. Ze sbírky moderního čínského malířství, jež je v Národní galerii v Praze jedinečná ve světovém měřítku, je možné shlédnout Čchi Paj-š’ův obraz Borovice, tematicky náležející k zimnímu období, či křehkou Zasněženou krajinu od posledního literátského malíře Číny Pchu Sin-jüho.

Rovněž obměny v grafické části expozice japonského umění jsou věnovány převážně zimním motivům, a to na úrovni ikonografie, dekoru, kaligrafie i krajinomalby. Sál japonského buddhistického umění představuje párové svitky s vyobrazením boha větru Fúdžina a boha sněhové bouře Raidžina. V sále japonské malby a grafiky lze spatřit Súgakudóova Střízlíka na zimní pivoňce, tedy zimní variaci na žánr květin a ptáků, a také Eizanovu Kurtizánu Ójodo v alegorii Večerního sněhu na svlačci. Populární motiv krasavic se pak ve formě par excellence objevuje na Buzenově paravánu z přelomu 18. a 19. století, který zobrazuje kromě dalších pěti i krásku Rafusen pod zasněženou borovicí. Zajímavým reportážním pohledem do zimní krajiny je pak Kijočikův výjev z čínsko-japonské války.

V sále Umění jižní a jihovýchodní Asie se představuje šest indických miniatur – žánrové výjevy z okruhu mughalského malířství 18. století a malby z Džajpuru s náměty z hinduistické mytologie. Obměna tibetských obrazů, thangk, představuje zobrazení hrozivých i laskavých božstev a významných postav tibetského buddhismu. Zajímavá je zejména džátaka, zachycení příběhů z Buddhových minulých životů, která se původně nacházela ve sbírce Vojtěcha Chytila.

Kurátoři: Jana Ryndová, Michaela Pejčovchová, Lenka Gyaltso, Zdenka Klimtová