Galerie Jelení vydala v nedávné době katalog zahrnující druhých deset let její činnosti. Při této příležitosti jsme se rozhodli uspořádat sérii čtyř kritických diskuzí o některých aspektech současného výtvarného umění, tematicky vycházejících z úvodních textů v katalogu. První z těchto debat se bude zabývat proměnami vysokého uměleckého školství během let 2010–2020.

 

V posledních deseti letech se proměnila představa o tom, jaké předpoklady a kompetence mají studenti vysokých uměleckých škol mít. Především se začala diskutovat otázka, jakou roli v rámci studia hraje talent, výjimečnost a individualismus. V diskuzi bychom se rádi zamysleli nad otázkami souvisejícími s tímto posunem. Za iniciační moment považujeme generační obměnu požadovanou v roce 2009 iniciativou Pro AVU a následující roky, kdy na všech vysokých uměleckých školách proběhla více či méně radikální obměna pedagogického sboru.

 

Zajímá nás, jak vypadá umělecké školení, jakým způsobem jsou studující během přijímacích zkoušek vybíráni a jak tedy dnes vypadá komplex uměleckého vzdělávání. S pozvanými hosty budeme hovořit o výhodách a nevýhodách v poslední době často kritizovaného tzv. mistrovského modelu oproti jiným, alternativním způsobům výuky, jako je nehierarchický způsob vedení apod. Cílem není diskutovat o institucionálních dějinách, raději bychom podchytili podstatu nastíněné změny a uvažovali o jejích důsledcích pro výtvarnou scénu. 

 

diskutující: Vasil Artamonov (FaVU VUT), Jennifer Helia de Felice (FaVU VUT), Barbora Klímová (FaVU VUT), Jiří Kovanda (FUD UJEP), Dominik Lang (UMPRUM), Marie Lukáčová (FAMU), Petr Lysáček (FU OU), Pavlína Morganová (AVU), Vladimír Skrepl (AVU)

moderátorka: Johana Lomová (UMPRUM)