„…a viděl jsem nové nebe a novou zemi…“ Apokalypsa a umění v českých zemích
4. 10. 2023 - 3. 3. 2024
Výstavy
![](https://snappycdn.net/artmap/ah_krgXiLm5HEhn20JWu7Jk6XSVK_w2PhyLbGCH_WLA/fill/600/495/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDkvVmVyYS1Ob3Zha292YS1Qby1rb25jaS1IaWMtaWFjZXQtb21uaXBvdGVucy1ob21vLXNhcGllbnMtMTk1Mi1tYWpldGVrLWF1dG9ya3kuanBn.jpg)
Věra Nováková, Po konci (Hic iacet omnipotens homo sapiens), 1952, majetek autorky
Biblická kniha Zjevení sv. Jana, známá též jako Apokalypsa, je od středověku spojena s vizuální představivostí, která zahrnuje dva póly: na jedné straně text přináší líčení apokalyptických pohrom a zkázy světa, na straně druhé vrcholí silným tématem naděje. Apokalyptické vize tak zahrnovaly i obrazy nového světa, obnovy společnosti a útěchy pro jednotlivce.
Výstava představuje tyto inspirace ve výtvarném umění a hudbě v širokém rozpětí od středověku až do současnosti. Zaměřuje se především na díla vzniklá v českých zemích, avšak pozornost věnuje i zahraničním pracím, které byly na tomto území přítomny a měly určitý ohlas. Kromě klasických cyklů ilustrované Apokalypsy (Karlštejnská Apokalypsa, Albrecht Dürer) či kontrastních motivů Posledního soudu a vizí nového světa výstava zpřítomňuje podoby obou pólů tématu v moderním a současném umění (Josef Führich, Maxmilián Pirner, Jan Koblasa, Václav Boštík, Pavel Nešleha, Josef Bolf ad.). Úzce výběrově jsou prezentovány i ohlasy Apokalypsy v hudbě a literatuře, a to prostřednictvím okruhu českého undergroundu v době tzv. normalizace, v němž hrála apokalyptická symbolika významnou roli.
K výstavě vychází stejnojmenná publikace, kterou vydává společně nakladatelství Artefactum a Západočeská galerie v Plzni. Obsahuje texty autorů výstavy i několika dalších badatelů z Ústavu dějin umění AV ČR.
![](https://snappycdn.net/artmap/ah_krgXiLm5HEhn20JWu7Jk6XSVK_w2PhyLbGCH_WLA/fill/600/495/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDkvVmVyYS1Ob3Zha292YS1Qby1rb25jaS1IaWMtaWFjZXQtb21uaXBvdGVucy1ob21vLXNhcGllbnMtMTk1Mi1tYWpldGVrLWF1dG9ya3kuanBn.jpg)
Věra Nováková, Po konci (Hic iacet omnipotens homo sapiens), 1952, majetek autorky
![](https://snappycdn.net/artmap/-6qg8eOPuLWR6xk45CsEIMQqz9DQCtoFHCQmg2iz_fo/fill/425/239/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDkvSmFuaWNlay1abWlsZWx5LXotUGlza3UtRGlsbmEtSHJpc255LUJhYnlsb24tMTQ5NS0xNTAwLUplbnNreS1rb2RleC1Lbmlob3ZuYS1OYXJvZG5paG8tbXV6ZWEuanBn.jpg)
Janíček Zmilelý z Písku (Dílna), Hříšný Babylon, 1495–1500, Jenský kodex, Knihovna Národního muzea
![](https://snappycdn.net/artmap/849khvQNgkedsuXHJeJvSyeVJFZ6YExNjkjDiHmpQYc/fill/510/286/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDkvSmlyaS1BbmRlcmxlLUFwb2thbHlwdGlja3ktamV6ZGVjLTE5ODEtTW9yYXZza2EtZ2FsZXJpZS12LUJybmUuanBn.jpg)
Jiří Anderle, Apokalyptický jezdec, 1981, Moravská galerie v Brně
![](https://snappycdn.net/artmap/znM8m2O6_yJ7im2fuzBHu1KLkz24Sp7TF_FUOd6I9iI/fill/600/337/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDkvVG95ZW4tU2Nob3Zlai1zZS12YWxrby1jeWtsdXMtZGV2aXRpLWtyZXNlYi0xOTQ0LTE5NDctQ09MTEVUVC0zLS5qcGc.jpg)
Toyen, Schovej se válko! (cyklus devíti kreseb 1944), 1947, COLLETT