V díle Anežky Hoškové existuje přitažlivá gravitace – magnetismus k surovým, nezkresleným emocím, které si často zakrýváme ironií, estetickými strategiemi nebo intelektuálním odstupem. Ve výstavě A Devastating Downward Spiral, Suffused with Love přijímá Hošková kolaps nikoli jako prohru, ale jako radikální prostor transformace. Její vizuální jazyk – intuitivní, symbolistický, někdy až divoký – se pohybuje mezi intimitou a mýtem, jako deník psaný někým stojícím na okraji lesa o půlnoci.

 

Anežka Hošková patří k generaci umělců formovaných post-subkulturní fragmentací, digitálními ruinami a stálou touhou po duchovní přítomnosti. Přesto její práce vzdoruje nostalgii. Naopak zranitelnost proměňuje v politický akt. V rozsáhlých malbách a kresbách tuhnou těla do krajin a kosmického odpadu. Oči se objevují a mizí. Opakují se symboly – hadi, plameny, květy, rány – archetypy staré a přitom osobní. Díla nenabízejí narativní uzávěrku; jsou spíše frekvenčními poli emocí, naplněnými touhou, hněvem, odpuštěním a něhou.

 

Tato výstava není kronikou zoufalství, ale mapou odolnosti. Hošková rozbíjí binární opozici mezi destrukcí a oddaností a odhaluje, že láska často existuje právě tam, kde se věci rozpadávají. Krása tu je, ale přežila něco. Povrchy nesou stopy – kapky, škrábance, gesta – viditelné a odolávající kosmetické dokonalosti. Malby dýchají okamžitostí performance; kresby šeptají jako modlitby či vyznání.

 

„Downward spiral“ v názvu není pád z milosti. Je to sestup do nitra – odmítnutí odvrátit pohled. V tomto sestupu nachází Hošková puls, který je vytrvale lidský. Díla oscilují mezi odhalením a skrytím, intenzitou a klidem. Připomínají, že umění může být portálem, nikoli únikem: cestou, jak pobývat v komplexnosti a rozporech života.

 

kurátor: Jakub Hošek