Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity s hrdostí oznamuje, že bude pořádat 11. ročník Mezinárodního fotografického sympozia Boundaries. Téma letošního ročníku je biografie, zaměřuje se na příběhy a meta-příběhy, identifikaci a alter ega, realitu a fikci, rekonstrukci a dekonstrukci, proces a čas.

 

Biografie v současné době vznikají o nejrůznějších lidech a ve všemožných druzích médií. Podle historika Roberta Gerwartha současné publikum stále více zajímají komplexní profily záporných postav, jako je Reinhard Heydrich, jehož biografii Gerwarth vydal v roce 2011 pod názvem Reinhard Heydrich – Hitlerův kat. Zatímco životopisci jako Gerwarth bádají, rekonstruují životní cesty dané osoby a vysvětlují kontext a motivace činů, čímž oživují společenské a politické prostředí minulosti, umělci často životy a události zpracovávají jako fikci. To možná nesouvisí ani tolik se záměry jednotlivých umělců, jako spíše se základním a nevyhnutelným procesem přetváření života a událostí do uměleckých děl.

 

Jaký je rozdíl mezi namalovaným a vyfoceným autoportrétem? Do jaké míry je obraz ovlivněn rukou tvůrce? Malba vždy vypráví příběh obrazu (co je vyobrazeno) i procesu (jak je to vyobrazeno). Fotografie obdobně využívá formy manipulace, které mohou zachycený objekt znázornit fiktivně. Pokud tvorba obrazu vyvolává otázky ohledně jeho objektu, tématu, prostředí, kompozice, světla, atmosféry a techniky, není pak každý obraz klamem, jak v roce 1929 provokativně tvrdil belgický surrealista René Magritte v díle Zrada obrazů? Pokud je pravdou, že umění podporuje reflektivní, metaforický, interpretativní, koncepční, spontánní (…) pohled na svět, jak potom může umělec pracovat s biografií jako žánrem? A jak potom publikum takové umělecké dílo čte? Je faktičnost důležitá, nebo toužíme po fikci

 

vystavující: Zuzana-Markéta Macková & Max*ine Vajt (CZ), Michael Mersinis (GR), Peter Pflügler (AT/NL), Mariia Ralemska (UA), Ross Sawyers (USA), Stefan Vanthuyne (BE), Oxiea Villamonte (USA/NL)

kurátor: Jan Van Woensel