Eduard Ovčáček – Znaky — 1968 — Groteska
Jurečkova 1750/9, 702 00 Ostrava-město
![](https://snappycdn.net/artmap/c5djjABUCYsgpNnwOFWLJcQibQeZpfDaO-lNDuC7B2c/fill/960/540/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDMvR1ZVTy1PVkNBQ0VLLW9icmF6b3ZrYS0xOTIweDEwODBweC1vcHJhdmVueS1DWi1FTi1XRUIuanBn.jpg)
grafický design: Katarína Jamrišková
Eduard Ovčáček (1933–2022) podstatnou část svého života spojil s Ostravou a výrazně se zapsal do poválečných dějin nejen Ostravska. Zejména tvůrčí hodnota jeho díla z něj učinila skutečnou součást městských, regionálních, československých i evropských dějin. Stal se ústřední postavou, která propojila umění druhé poloviny 20. století se současným uměním.
Eduard Ovčáček je typ osobnosti, které stav věcí nedává spát. Jeho důležitost spatřujeme nejen v konkrétních výsledcích, ale také v příkladu, že lze aktivně žít i s čistým svědomím. Za všech okolností se snažil o pozitivní změnu. V českém kontextu se jako jeden z prvních začal zabývat lettrismem. Tuto oblast nejhlouběji probádal, a dosáhl tak nejpozoruhodnějších výsledků v širokém středoevropském kontextu.
Výstava Znaky — 1968 — Groteska je koncipována jako pocta a poděkování umělci, jehož dílo, občanské postoje a pedagogická činnost byly a stále jsou nepřehlédnutelné. GVUO proto věnuje Eduardu Ovčáčkovi celý Dům umění a uspořádá paralelně hned tři výstavy se třemi kurátory, kteří se dlouhodobě věnují jeho tvorbě.
![](https://snappycdn.net/artmap/c5djjABUCYsgpNnwOFWLJcQibQeZpfDaO-lNDuC7B2c/fill/960/540/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMjMvMDMvR1ZVTy1PVkNBQ0VLLW9icmF6b3ZrYS0xOTIweDEwODBweC1vcHJhdmVueS1DWi1FTi1XRUIuanBn.jpg)
grafický design: Katarína Jamrišková