Žijeme v době transformace lidského těla v tekutou digitální hmotu ovlivňující všechny aspekty našeho života. Naše digitální entity brouzdají kyberprostorem a vytváří si vlastní enklávy, v nichž každé virtuální já nepřetržitě touží se dobře prezentovat. Stáváme se subjekty ztělesněných fantazií, ve kterých můžeme být někým úplně jiným – navždy, na nějakou dobu, nebo jen na jeden post.

 

Třináctý ročník Fotograf Festivalu s názvem HYPERTENSION23 a jeho stejnojmenná výstava ve Veletržním paláci Národní galerie Praha se zabývají tenzí, kterou v naší mysli vyvolávají technologie vystavující naši pozornost nepřetržitému vizuálnímu tlaku, abychom si něčeho všimli, něco emocionálně prožili a reagovali. Fotografie vyžaduje, aby se nám líbila, video, abychom jej zhlédli, hashtag okamžité zařazení. Den se tak mění v seznam úkolů, které smršťují naše vnímání času. Ten se v metaverse stává globálně fluidním.

 

Výstava HYPERTENSION23, pracující s medicínským termínem označujícím vysoký krevní tlak, pohlíží na současnou vizualitu jako na něco, co si v první řadě přeje získat pozornost a nějakým způsobem vyprovokovat reakci. Projekt se zároveň věnuje hledání nové identity lidské bytosti, jejíž původní podobu abstrahoval digitální prostor. Ten nás naučil nově přemýšlet o sobě a o lidskosti obklopené vizí technologické singularity, kdy obecná umělá inteligence překoná schopnosti lidstva.

 

Autorkou koncepce a kurátorkou výstavy ve Veletržním paláci je Monika Čejková. Téma hypertenze zpracovává ve výstavě ve Fotograf Gallery také kurátorka Tina Poliačková. Dále se festivalové téma rozšíří i na veřejný prostor, kde se ve výstavním prostoru v podchodu metra B a na fasádě Veletržního paláce představí vizuální esej od autorů Shumona Basara, Hanse Ulricha Obrista a Douglase Couplanda.