O Milanovi

Přestože je Milan Cais (1974) veřejností znám více jako zpěvák, bubeník, textař, skladatel a scénograf skupiny Tata Bojs, kterou založil společně s Mardošou v roce 1988, je také aktivním výtvarným umělcem. Vystudoval Střední uměleckou školu Václava Hollara a poté AVU v sochařských ateliérech Huga Demartiniho, Jindřicha Zeithammela a také ateliér vizuální komunikace Jiřího Davida.

 

Caisovo dílo tedy osciluje mezi hudbou a vizuálním uměním, přičemž obě tyto působnosti vnímá plnohodnotně. Vyjadřuje se multimediálními prostředky, kromě malby a kresby pracuje se sochou, instalacemi, performance, videem či animací.

Znojemská výstava v GaPu volně navazuje na rozsáhlou výstavu TATA 3OJS, která nedávno proběhla k příležitosti 30. výročí kapely Tata Bojs v pražském Centru současného umění Dox. Milan Cais připravil speciálně pro GaP koncept s názvem Živý kabel propojení, ve kterém spojuje témata zdánlivě nesourodá. Na výstavě uvidíme například sochu s názvem Biorytmy, která se doslova rozpírá mezi podlahu a strop hlavní části výstavní plochy galerie. U této instalace je patrná záměrná práce s estetikou předmětů známých z hudebního prostředí, které jsou tu postaveny do absurdní situace, v níž zároveň získávají nový význam. Velmi podstatnou část tvorby Milana Caise tvoří v poslední době též abstraktní akvarely, které svou minimalistickou formou rozpité kaligrafické tuše opisují témata pro život tak samozřejmá a zásadní jako například odpuštění, splynutí, zloba, krása, rozdělení, láska, lehkost, změna, odcizení a další…

„Jsou to pro mne témata, které je někdy složité pochopit, natož formálně uchopit a obsáhnout. Jsou patetická i epická. Žijeme je pořád a zároveň s nimi pořád žít neumíme. Možná proto mě tak láká se tím zabývat.“ Milan Cais

Živý kabel propojení tedy nabízí možnost se alespoň na chvíli symbolicky napojit na dva světy jednoho umělce.

 

Kurátorka výstavy: Andrea Krejčí