Geniální přítelkyně
Více...
...Méně
30. 10. 2019 - 11. 2. 2020
Výstavy
![](https://snappycdn.net/artmap/Mv2ssIzCrAd_-kQ9vIgXBuzJQUvpXC3V8WCN4OwPViM/fill/960/1077/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMTkvMTAvZHMtQXJpc3Rva3JhdGthU2VsbWljZS5qcGc.jpg)
Titul výstavy Geniální přítelkyně cituje románovou tetralogii Eleny Ferrante, která je velkolepým portrétem vypravěččiny kamarádky. Výstava totiž sleduje fenomén portrétování přátel na příkladu několika současných umělkyň a umělců. Otevírá témata identity, zobrazení i vývoje tohoto tradičního malířského konceptu v „selfie“ současnosti. Portrét či autoportrét se pojí s jistou posedlostí, se kterou se k němu autoři vrací a zachycují tváře svých blízkých nebo své vlastní. Lidská psychika má obecně zvýšenou citlivost ke vnímání tváří a jejich zobrazování je „spolehlivě“ poutavé a strhující. Portrét je také přirozeným studijním žánrem, je součástí výuky malby. Malovaný portrét stále zastává i roli zvěčnění konkrétního člověka v trvanlivém médiu, pravděpodobně přesahujícím délku jeho života, a zůstává tak zprávou o jeho přítomnosti. Médium malby vybízí k personifikaci obrazu víc než jiná výtvarná média. Malířský proces autor často chápe jako vývoj událostí, ve kterém ho obraz sám „vede“ a „říká si“ o určitý zásah. Obraz se dostává do role jednající osoby, nadané vlastní vůlí či inteligencí. V případě portrétu může být jeho ztotožnění se zobrazovanou osobou ještě výraznější. Nesmrtelným způsobem ztvárnil motiv „žijícího portrétu“ Oscar Wilde v románu Obraz Doriana Graye. Obrazy bývají ztotožňovány i se svými autory a traduje se, že zároveň s portrétem „toho druhého“ maluje malíř vždy i sám sebe. Rovněž spisovatel/ka Ferrante, která/ý své pravé jméno a identitu drží v tajnosti, ve své tetralogii načrtl/a kromě přítelkyně i svůj (fiktivní) osud, „autoportrét“ života spisovatelky. Také někteří z autorů výstavy Geniální přítelkyně se vztahují spíše k vlastní identitě. Velké téma portrétu se týká práce mnoha umělkyň a umělců, Galerie U Dobrého pastýře je však prostorem spíše intimním. Pro nutné zúžení portrétního žánru je ale případný – umožňuje totiž kompaktní či intenzivní vyznění výstavy a zároveň divákům prostředkuje letmý vhled do současných forem tradičního malířského motivu.
Zastoupení umělci: Vasil Artamonov, Tamara Conde, Patricie Fexová, Blanka Jakubčíková, Igor Korpaczewski, Alexey Klyuykov, Hana Puchová, Denisa Štefanigová, Unconductive Trash
Kurátorky: Marika Kupková, Patricie Fexová
![](https://snappycdn.net/artmap/Mv2ssIzCrAd_-kQ9vIgXBuzJQUvpXC3V8WCN4OwPViM/fill/960/1077/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMTkvMTAvZHMtQXJpc3Rva3JhdGthU2VsbWljZS5qcGc.jpg)
![](https://snappycdn.net/artmap/3aTzttdhBS4SxPyu48ZZ9ET4vHobyGZTfA1URJrXC1I/fill/960/540/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMTkvMTAvdGMteHh4eC5qcGc.jpg)
![](https://snappycdn.net/artmap/edS788L75AZ_rkRK9LrKo-xsB-XzLP5-0AFo-OSbfs0/fill/960/540/ce/1/aHR0cHM6Ly9zMy5ldS1jZW50cmFsLTEuYW1hem9uYXdzLmNvbS91cGxvYWRzLm1hbmdvd2ViLm9yZy9hcnRtYXAvcHJvZC91cGxvYWRzLzIwMTkvMTAvYmotVnlwb3J0cmV0dWppVnNlY2g1MDAwUHJhdGVsLmpwZw.jpg)