Hudební projekt Dust in the Groove se svým neobvyklým nástrojovým obsazením zcela svobodně mísí jazz, soudobou hudbu a volnou improvizaci a prozkoumává hraniční území mezi těmito hudebními světy. Již řadu let organizuje workshopy pro děti na téma improvizace a grafické partitury. Společný začátek v 16 h.

 

___

“Chceme dětem představit svět soudobé hudby, jazzu a improvizace ve spojení s výtvarným uměním, propojit hravost a nápady dětí s kreativitou zkušených umělců.”

 

Akordeon a vokály – Žaneta Vítová (dlouholetá lektorka dospělých i předškolních dětí)

Marimba – Martin Opršál (pedagog, vedoucí katedry bicích nástrojů JAMU)

Trubka – Jan Přibil (pedagog, muzikolog – JAMU, Filozofická fakulta UP)

Saxofon a basklarinet – Radim Hanousek (pedagog, doktorand JAMU – studium interpretace)

Kontrabas – Peter Korman (absolvent JAMU)

 

www.dustinthegroove.cz 

 

Radim Hanousek letos zrealizoval interaktivní webové stránky, které na jedné ploše spojují hravost a nápady dětí s kreativitou zkušených umělců. Vložené obrázky se nabízí jako materiál a inspirace pro hudebníky a zároveň hudební příspěvky působí jako výzva pro výtvarníky.

www.malujemehudbu.cz 

 

Výtvarnou část workshopu povede Olga Piperová Taušová. Vystudovala SUPŠ Brno – obor užitá malba, Pedagogická fakulta MU Brno – dějiny a výtvarná výchova, VOŠ restaurátorská Brno – restaurování malířských děl. Zabývá se výukou výtvarné výchovy a arteterapií, restauruje, příležitostně tvoří (malba, kresba, grafika), rovněž zpívá ve sboru, noty a partitury jsou pro ni nejen záznam hudby ale i výtvarný artefakt.

 

Program:

– představení nástrojů a nezvyklých způsobů jejich zvukového využití

– ukázka grafického zápisu hudby, společná příprava a hudební nácvik grafických partitur

 

Výtvarníci – zkuste se zamyslet a vybavit si nějaký zvuk, který vás nedávno zaujal, vylekal, rozesmál, trhal vám či hladil uši. A teď přemýšlejte, jak by se takový zvuk dal nakreslit či zapsat. Může to být i celá řada zvuků dohromady, hudba zvuků – zvuková hudba. Třeba vás napadne celý příběh ve zvucích.

Už máte první čáry na papíře?

Víte, jakou melodii vám vržou staré dveře? Je pokaždé stejná? A co duet myčky a pračky, není to dramatické? A jak je naopak uklidňující zvuk tekoucí vody v potoce, šumění větru a přesný tikot hodin u babičky. A jak zní liják a bouřka, pokud zrovna utíkáme na vlak a jak, když se jen díváme z okna na chalupě a k tomu praská dřevo v kamnech? A zvířata a celá příroda – to je hudby! A k tomu pískavý hlas sousedky z horního patra se svým ukňučeným pejsánkem a ještě ten starý bručoun od vedle, co si rád přihne. Jak byste nakreslili tento zvukový svět?

A vaše nálada, i ta se dá nakreslit. Radost, smích, smutek, vztek, lítost.

Můžete zapojit i barvy. Třeba tu lehkou bílou a nebo tu těžkou modrofialovou. I pohyb můžeme namalovat – pomalý, rychlý, rovný, klikatý, dopředu, nahoru. Napadne vás jistě spoustu dalšího. Zkusíte nakreslit vlastní příběh?

 

A hudebníci – jak ti teď takovou grafickou partituru zahrají? Mohou se podívat na obrázek a hned improvizovat, podle čar, podle barev, co je zrovna napadne. Ale mohou se také zamyslet. Jak dostat ze svého nástroje takovou náladu, barvu, příběh, zvuk?

 

Podívejte se a poslechněte si, jak to dělají zkušení profesionálové. Někteří si z obrázku vyčtou rytmus (tedy to co se pravidelně opakuje a při poslechu hudby vás nutí k tanci; rytmicky pracuje i srdce, rytmus můžete vnímat při rychlé chůzi i v autě, když spustí blinkry), další si na obrázku najdou třeba melodii (to je ta řada tónů, kterou si v dobré náladě prozpěvujete v koupelně). Někdo si na obrázku najde obojí, rytmus i melodii, podobně jako když čte běžné noty. Jsou hudebníci, kteří vystihnou náladu nebo se zaměří na něco pro ně výrazného, důležitého. A někteří prostě jen koukají na obrázek a improvizují.

 

Zkusíte to také? Jako výtvarníci nebo jako hudebníci. A nebo obojí?

 

Projekt vznikl za podpory statutárního města Brna.