Před nástupem digitální éry umělecké novoročenky ztělesňovaly způsob, jak své přátele, kolegy a blízké obdarovat uměním. Jejich rozesílání zpravidla fungovalo na principu směny. Ty obdarujuš mě a já zase Tebe. Vánoce i Nový rok tak pro mnohé autory a přátele umění symbolicky začínaly v poštovní schránce.

 

Výstavní intervence představuje Péefka z období 60.–90. let a funguje jako druh manuálu pro tvorbu vlastní umělecké novoročenky. Většina vystavených prací pochází z archivu Jiřího Valocha a také Jana Wojnara, jehož sbírku jemu doručených novoročenek věnovala Moravské galerii v Brně jeho manželka, paní Marie Wojnarová. Původ těchto novoročenek tak do jisté míry určuje jejich východisko v oblasti konceptuálního umění. Kromě prací od “celoročních” a “celoživotních” umělců, výstava obsahuje i díla autorů tzv. svátečních: neboli těch, pro které novoročenka představovala v podstatě jedinou motivaci k tvorbě, jednou v roce na Vánoce. Je přitom pozoruhodné sledovat, jak se umělecké postupy běžně ztotožňované s novým uměním s velkou lehkostí uplatnily v tvorbě novoročnek těchto příležitostných autorů.

 

Je zřejmé, že novoročenky nebyly jen příkladem autorské tvorby, díky čemuž se dnes těší sběratelskému zájmu. Současně fungovaly jako celospolečenský fenomén a zároveň intimní prostor, v němž se demokraticky komunikovaly vize, sny, tužby, ale i dobové subverzivní a humorné komentáře.

 

kurátorka: Jana Písaříková